آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

این وبلاگ برای ارائۀ پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام) و رویدادهای آخرالزّمان است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی می باشند، و خوانندگان گرامی را از رویدادهایِ پیشِ رویِ جهان آگاه می سازند.

بایگانی

۲ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

زنان در آخرالزّمان (بخش ۲)

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳ ق.ظ

سوارشدن زنان بر زینها

عبدالله ابن عبّاس گفته است که با رسول خدا(صلّى‎ الله ‎علیه ‎و آله‎ و سلّم) حج گزاردیم، حجّ وِداع(۱). پس، کوبۀ در کعبه را گرفت و رویش را سوی ما کرد و فرمود:

آیا شما را از پیش‎ در آمدهای «ساعت» آگاه نکنم؟ و در آن روز، سلمان از همۀ مردم به او نزدیکتر بود، گفت: بله ای فرستادۀ خداوند. فرمود: ... هنگام آن پیش ‎درآمدها ... سوگند که بی‎گمان، زنان بر زینها سوار شوند؛ پس، از سوی مردم من (مسلمانان) نفرین خداوند بر آنان باد... .(۲)

 

از محمّد ابن مُسْلِم ثَقَفی روایت شده است که گفت: شنیدم که ابو جعفر محمّد ابن علی باقر(علیهماالسّلام) می‌فرمود:

قائمِ از ما یاری‎شده با ترسِ سخت و نیرومندشده با یاری‌کردن است ... گفتم: کی قائمِ شما برمی‌شورد؟ فرمود: هرگاه ... زنان بر زینها سوار شوند ... پس، در آن هنگام، شورش قائمِ ما خاهد بود... .(۳)

نزال ابن سَبْرَه گفته است که امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب(علیه‎السّلام) برای ما سخنرانی کرد، و خداوند(عزّ و جلّ) را ستود و بر وی آفرین گفت و بر محمّد و خاندان او درود فرستاد، سپس -سه بار- فرمود:

بپرسید ای مردم از من پیش از آن که مرا نیابید. پس، صَعصَعه ابن صُوحان سوی او برخاست و گفت: ای امیر مؤمنان، کی دجّال برمی‌شورد؟ پس، علی(علیه‎ السّلام) به او فرمود: برای آن، نشانه‎ ها و چگونگی هایی ‌اند که برخی در پی دیگری می ‎آیند، مانند همانندی لنگۀ کفش با لنگۀ کفش، و اگر بخاهی تو را از آنها آگاه کنم؟ گفت: بله ای امیر مؤمنان. فرمود: به یاد بسپار، پس بی‎گمان، نشانۀ آن، هنگامی است که ... زنان بر زینها سوار شوند... .(۴)

«دجّال» مردی یک‎چشم و یهودی است که پس از قیام امام مهدی(علیه‌السّلام) و کمی پیش از فرودآمدن عیسی(علیه‎السّلام) برمی‌شورد و می‎گوید که خداست و در زمین تباهی می‌کند و مردم را در آشوب می‌افکند و گمراهشان می‌کند با جادو در زمانی چهل‌روزه، پس عیسی با فرمان مهدی(صلوات ‎الله ‎علیهما) وی را می‌کشد، و آشوب و تباهی در جهان پایان می‌یابد.
 
از احادیث اسلامی بسیار ناپسندی سوارشدن زنان بر زینهای اسبان و قاطران و چیزهایی همانند آن‎ دو در روزگار ما، مانند موتورسیکلتها و دوچرخه‎های بادی، بهره گرفته می‎شود؛ زیرا بی‎گمان، سوارشدن آنان بر زینها هوسهای زنانگیشان را برمی‌انگیزاند و مایۀ کشاندن نگاه بیگانگان سوی ایشان می‎شود، ولی نشستن زنان بر صندلیهای خُدروها، قطارها، کشتیها و هواپیماها، پس آن، مانند نشستن بر کجاوه‎های به ‌کاررونده در گذشته، ناپسندی‎ای در وی از سوی دستورهای دینی نیست.

♦️از حارث اَعوَر (یک ‎چشم) روایت شده است که امیر مؤمنان-علی-(علیه ‎السّلام) فرمود:

زنان را بر زینها بار نکنید که آنان را به بدکارگی برمی‎انگیزانید.(۵)

♦️ابن ابی عُمَیْر از برخی همراهانش روایت کرده است که ابو عبدالله-صادق-(علیه‎السّلام) فرمود:

زین جایگاه سوارشدنی نفرین‌شده برای زنان است.(۶)

♦️پیامبر(صلّى‌الله‌علیه‌وآله‌) فرموده است:

... برای زن سوارشدن بر زین روا نیست، جز از ناچاری یا در سفر... .(۷)


--------------------------------------------------------------
۱. حجّ وِداع واپسین حجّی است که پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‎وآله) آن را گزارد.
۲. تفسیر القمّیّ، ج ۲، ص ۸۰-۲۷۹، سورۀ محمّد(صلّی‌الله‌علیه‎وآله)؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. کمال الدین، الجزء ۱، ص ۳۵۹، ب ۳۲ ح ۱۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۴. کمال الدین، ص ۷-۴۷۶، الجزء ۲، ب ۴۷، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۵. الفروع من الکافی، ج ۵، ص ۵۱۶، کتاب النکاح، ب فی تأدیب النساء، ح ۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۶. الفروع من الکافی، ج ۶، ص ۵۴۱، کتاب الدواجن، ب آلات الدواب، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۷. الخصال، ص ۵۸۸، أبواب السبعین و ما فوقه، ح ۱۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

📚گزیده‎هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۹ ، ۰۰:۱۳
خادم گمنام

زنان در آخرالزّمان (بخش 1)

چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴ ق.ظ

زنانی پوشندگانِ برهنه و موی کوهان‌ شتری

اصْبَغ ابن نُباتَه از امیر مؤمنان-علی(علیه ‎السلام) روایت کرده است و گفت: شنیدم که می‎فرمود:

در آخرالزّمان و نزدیک ساعت، و آن بدترین زمانهاست، آشکار می‌شوند زنانی پوشندگانِ(1) برهنه و نشان‎ دهندگان آرایشها و نیکوییها به بیگانگان، [بیرون‎روندگان](2) از دین، روندگان درون گمراهیها، گرایندگان به هوسها، شتابندگان سوی کامجوییها، حلال ‎شمارندگان حرامها و جاویدانان در دوزخ.(3)

بدان که مراد از «ساعت» در برخی آیات قرآنی و بسیاری از روایات اسلامی، زمان قیام قائم(علیه‌السّلام) است.

از عبدالله ابن عَمْر روایت شده است که رسول خدا(صلّی ‎الله‎ علیه [وآله] و سلّم) فرمود:

به ‎زودی در پایان این مردم (مسلمانان) مردانی خاهند بود که بر بالشها سوار می‎شوند تا به درِ مسجدهایشان بیایند، زنهایشان پوشندگانِ برهنه‎اند که بر سرهایشان(4) چیزهایی مانند کوهانهای شتران دوکوهانۀ لاغر است، پس، آنان را نفرین کنید؛ زیرا که بی‎گمان، آنان نفرین‌شده ‎اند... .(5)

بنا بر آن‎چه هویداست، مراد از «بالشها» در این حدیث، صندلیهای خُدروهای سواری امروزی‎اند، و مقصود از «پوشیدگانِ برهنه»، برخی زنان مسلمان در روزگار ما می‎باشند که جامه‎ هایی نازک و تنگ می‎پوشند که جلوی دیده ‎شدن تنهایشان را نمی‎گیرند.

امروزه می‎بینید، چنان‎که پیامبر(صلّی ‎الله‎ علیه ‎و آله) خبر داده است، برخی زنان مسلمان موهایشان را در پشت سرهایشان انبوه می‎کنند و می‌بندند، به گونه‎ای که مانند کوهان شتر گنده و قلمبه می‎شود، پس، با آن آراستن نگاه بیگانگان را سوی خُدشان می‎کشانند، و زنان در روزگار کهن این کار را با انبوه ‎کردن مو و بالابردن آن بر سر انجام می‎داده ‎اند، و در زمان ما بر مویشان با چیزی که در آن می‎گذارند، می افزایند.

♦️از ابو هُرَیْرَه روایت شده است که رسول خدا(صلّى ‎الله‎ علیه[وآله]‎و سلّم) فرمود:

دو دسته از زیندگان در آتش ‎اند که ندیده بودمشان: گروهی که با آنان تازیانه‎ هایی مانند دم گاوند که با آنها مردم را می ‌زنند، و زنانی پوشندگانِ برهنه و دلربایانِ گراینده که سرهایشان مانند کوهانهای کج شتران دو کوهانه ‎اند، درون بهشت نمی‌روند و بویش را نمی‎یابند، و بی‌گمان، بویش از راهی چنان و چنان یابیده می‌شود.(6)

مراد پیامبر(صلّی ‎الله ‎علیه ‎و آله) از سخنش: «ندیده بودمشان» آن است که ندیده بودمشان در میان کسانی که پیش از این در معراج دیده بودمشان، و مقصود از «گروهی که با آنان تازیانه‎ هایی مانند دم گاوند...»، پاسبانانی‎اند که در دستهایشان تازیانه‎هایی درازند که با آنها مردم را ناسزاوار می‎زنند، و «پوشندگانِ برهنه» همان زنان جامه ‌پوش و برهنه ‎تن می‌باشند.

......................................................................................
1. در نسخۀ چاپی من لایحضره الفقیه نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‎جا «کاشفات» یافت می‎شود که سازگار با آن‎چه در دیگر احادیثِ همانند این آمده است، به «کاسیات» اصلاح و ترجمه گردید. پس، «کاشفات» نادرست‎نویسی‌شدۀ «کاسیات» است.
2. از نسخۀ چاپی مَن لایحضره الفقیه پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، میان دو کروشه [خارجات] افتاده است، و ما آن را از «الوافی، ج 22، ص 809، ح 22237» افزوده و ترجمه کرده‌ایم.
3. من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 390، کتاب النکاح، ب المذموم من أخلاق النساء و صفاتهنّ، ح ٤٣٧٤؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.  
4.  در همۀ نسخه‌‏های چاپی المستدرک علی الصحیحین نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‎جا «رؤوسهم» یافت می‎شود که به «رؤوسهنّ» اصلاح و ترجمه گردید. 
5. المستدرک علی الصحیحین، ج ۵، ص 623، کتاب الفتن و الملاحم، ح ۸۳۹۵؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
6. صحیح مسلم، ج ۳، ص ۱۶۸۰، کتاب اللباس و الزینة، ب النساء، ح ۲۱۲۸؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

📚گزیده‎هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ تیر ۹۹ ، ۰۰:۰۴
خادم گمنام