آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

این وبلاگ برای ارائۀ پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام) و رویدادهای آخرالزّمان است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی می باشند، و خوانندگان گرامی را از رویدادهایِ پیشِ رویِ جهان آگاه می سازند.

بایگانی

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

امیر مؤمنان علی(علیه‌السّلام)، در بیان رویدادهایی که پیش از قیام قائم(علیه‌السّلام) خاهند بود، فرمود:

... چیره‌شدن زیندگان ارمنستان [بر ارمنستان](۱) ... .(۲)

«اَرْمَنِسْتان» سرزمینهایی است که میان جمهوری آذربایجان در شرق و ترکیه در غرب و گرجستان در شمال و رود اَرَس در جنوب جای دارد.

شایان یادآوری است، از درون‌مایۀ این روایت بهره گرفته می‌شود که بخشی ازسرزمینهای ارمنیها از سوی دشمنانشان گرفته می‌شود، سپس آنان، کمی پیش از ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام)، آن را از دستان ایشان آزاد می‌کنند، و اکنون نمی‌دانیم که مقصود از این سخن چیست تا آن‌که در زمانش آشکار شود.
————————————————————————           

۱. میان دو کروشه از همۀ نسخه‌های چاپی مناقب آل أبی طالب نزد ما افتاده است، و آن را از بحار الأنوار، ج ۴۱، ص ۳۱۹، ب ۱۱۴، ح ۴۲، نوشته‌ایم.
۲. مناقب آل أبی طالب، ج ۲، ص ۳۰۹؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎ های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۹ ، ۲۰:۴۴
خادم گمنام

طبق بررسیهایی که در روایات اسلامی انجام داده‌ایم و تجربه‌های تاریخی، چینیها و روسها در قرقیسیا نقشی ندارند. چینیها که اصلا لشکری به این منطقه نمی‌آورند. روسها هم که به بی وفایی نسبت به متّحدانشان و رهاکردن صحنۀ کارزار معروف‌اند، بسیار بعید است تا آخر کار با ایران در کنار بشّار اسد بایستند و وارد نبرد قرقیسیا شوند، الله اعلم؛ مانند رهاکردن صدّام در عراق و قذّافی در لیبی.

این که برخی نویسندگان یا گویندگان نوشته و یا گفته اند گنجی که فرات از آن پرده برمی‌دارد، چاهها و منابع نفتی است، نوشته و سخنی ناکارشناسانه و نادرست است؛ زیرا در احادیث اسلامی تصریح شده است که آن گنج پاره‌های تلا و نقره می‌باشد .... لاکن ممکن است شبه تلا و نقره یا حتی تلا و نقره واقعی باشد ... ولی فریب و دام خداوند برای لشکر پادشاهان جبّار است و آنان را به کشتن می‌دهد و کسی از برداشتن آن گنج ثروتمند نخاهد شد...

بحث تفصیلی در گفتار «نبرد قرقیسیا و آشکارشدن گنج فرات در آخرالزّمان» خاهد آمد.

---------------------------------------------------------------------

✔️کانال آخرالزّمان
سید سلیمان مدنی تنکابنی 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۹ ، ۱۹:۱۰
خادم گمنام

با پیدایش گرانیهای افسارگسیخته در ماهها و هفته‌ها و روزهای اخیر در ایران که باعث نگرانی و وحشت مردم، به‌ویژه قشرهای ضعیف و کم‌درآمد جامعه، شده است، برخی می‌پرسند آیا اوضاع بدتر از این خاهد شد؟! 

پاسخ ما از ابتدا این بوده است که طبق روایات اسلامی، در سالهای پایانی آخرالزّمان، هر روزش از دیروز بدتر خاهد بود، ولی از سال گذشته به برخی دوستان و آشنایان گفته‌ایم و ممکن است در همین کانال هم در جایی اشاره کرده باشیم که امسال آخرین سال آسایش و راحتی در آخرالزّمان است، و از سال آینده سالهای سخت آخرالزّمانی آغاز خاهند شد!!!

در هر حال، دانستن آینده و سختیهای آن هرچند نگران‌کننده است، باعث پیشگیری از شُک ناگهانی و افزایش صبر انسان و پیشگیری از برخی گرفتاریهای ناخاسته است.

.................................................................................................................................

روش ما در نوشتن واژه‎ ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎ های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۱۴:۵۲
خادم گمنام

اوضاع بد اقتصادی در آخرالزّمان

جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۰۲:۴۶ ب.ظ

عبدالله ابن عبّاس گفته است که با رسول خدا(صلّى ‎الله ‎علیه ‎و آله) حج گزاردیم، حجّ وِداع(۱). پس، کوبۀ در کعبه را گرفت و رویش را سوی ما کرد و فرمود:

ای گروه مردم، آیا شما را از پیش‎ درآمدهای «ساعت» آگاه نکنم؟ گفتند: بله ای فرستادۀ خداوند. فرمود: ... هنگام آن پیش‎ درآمدها بی ‌نیاز از نادار پروا دارد از این ‌که از او بخاهد، و نادار از مردم در گردهمایی‎ شان درخاست می‎کند، پس، کسی در دستش چیزی نمی‎گذارد، و در آن هنگام، سخن می‌گوید کسی که دانش ‎آموخته نیست، پس، هنگام آن پیش‎ درآمدها برکت (فزونی) برداشته می‌شود، و نابهنگام باران باریده می‌شوند، و هر گاه مرد درون بازار رود، نمی‎بیند بازاریان را مگر بدگویی ‎کنندۀ آقایشان (خداوند)، این می‎گوید: نفروخته‎ ام، و این می‎گوید: ‎چیزی سود نبرده‎ ام، پس در آن هنگام، گروهی بر آنان چیره می‎شوند که اگر سخنی بگویند، می‌کشندشان، و اگر خاموش بمانند، ریشه ‎کن می‎کنندشان، خونشان را می‎ریزند، و دلهایشان را از هراس پرمی‎کنند، پس، کسی آنان را نمی‎بیند، مگر ترسان و هراسان... .(۲)

بدان که مراد از «ساعت» در برخی آیات قرآنی و بسیاری از روایات اسلامی، زمان قیام قائم(علیه‌السّلام) است.

ابو سُلالَه سُلَمِی روایت کرده است که رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه[وآله]وسلّم) فرمود:

به‌زودی امامانی بر شما خاهند بود که روزیهایتان را در دست می‌گیرند. با شما سخن می‌گویند و دروغ می‌گویند، و کار می‌کنند و کار را بد انجام می‌دهند، سپس از شما، جز با نیک‌شمردن زشتشان و باورکردن دروغشان، خُشنود نمی‌شوند. شما حق را به آنان بدهید تا آن را می‌پسندند، و اگر از حق گذر کردند، با ایشان کارزار کنید. پس، هر کس بر سر آن کشته شود، او شهید است.(۳)


---------------------------------------------------------------------
۱. حجّ وِداع واپسین حجّی است که پیامبر(صلّی‌ الله‌ علیه ‎و آله) آن را گزارد.
۲. مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۳-۳۷۲، کتاب الجهاد، ب ۴۹، ح ۱۱، با نقل از: کتاب الغیبة، نوشتۀ فضل ابن شاذان؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. جامع الأحادیث، ج ۱۳، ص ۲۶۲، ح ۱۳۰۶۸، با نقل از: المعجم الکبیر؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎ های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۱۴:۴۶
خادم گمنام

نُسْتْرْآدامُوس، پیشگو و ستاره شناس مشهور فرانسوی، نزدیک ۴۶۰ سال پیش، در رباعی‌ای که با بهره‌گیری از روایات اسلامی بیانگر رویدادهای ایران در آخرالزّمان سروده، به نقش بنیادین فرانسه و همپیمانان غربی‌اش در آغاز و انجام انقلاب ایران اشاره کرده است: 

باران، گرسنگی و جنگ در ایران بازنمی‌ایستند.
ایمانی بزرگ پادشاه را به زانو درمی‌آورد.
آن کارهایی که در فرانسه آغاز شده بودند، در همان‌جا پایان می‌یابند.
نشانه‌ای رازآلود برای کسی که در تنگناست.(۱)

بی‌گمان، مراد نسترآداموس از باران پیوسته در ایران، همان بارانهای سیل‌آسای پیاپی‌ای می باشند که کمی پیش از قیام امام مهدی(علیه‌السّلام) می‌بارند و مایۀ سستی زمین و تباهی روییدنیها و گرسنگی فراگیر می‌شوند، و جنگ میان ایران و عراق پس از چیره‌شدن اَصْهَب مَرْوانِی و پیروانش از بازماندگان حزب بعث و گروه داعش بر این کشور و یورش شَرُوسِی یهودی‌نژاد و ناصبی‌روش با نیروهای خزر و ترکش از قفقاز جنوبی بر ایران و دیگر جنگها را در پی دارند، و مقصود وی از «ایمانی بزرگ»، حسنی گیلانی شورشگر در دیلمانِ گیلان است، و پادشاهی که به زانو در می‌آید و در تنگنا می‌افتد، سومین پادشاه بنی عبّاس در آخرالزّمان می‌باشد.

برخی کارشناسان باور دارند «کارهایی که در فرانسه آغاز شده بودند»، همان تلاشهایی‌اند که سران آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در آغازه‌های پیدایش انقلاب ایران همسوی با آن انجام دادند، و راه را برای سفر بنیادگذار آن انقلاب، سیّد روح‌الله خمینی، از عراق به فرانسه در مهر ۱۳۵۷ برابر اکتبر ۱۹۷۸ باز گذاشتند و پذیرای وی با گروهی از همراهانش در این کشور شدند، و نیز در نشستی که با میزبانی فرانسه، در دی ۱۳۵۷ برابر ژانویه‌ ۱۹۷۹، در جزیرۀ گوآدِلُوپ از بخشهای وابسته به کشور فرانسه در دریای کارائیب برگزار شد، خاستار بیرون‌رفتن شاه ایران محمّدرضا پهلوی از کشورش و دگرگون‌کردن زمامداری وی شدند. زیرا او در برابر چشم‌آبیها قلدری می‌کرد و قیمت نفت را به ۴۰ دلار رسانده بود، و گمانی نیست در آن‌که سرانجام، چنان‌که نسترآداموس پیشبینی کرده است، بینندۀ کارهای زیانباری از سوی فرانسه و هم‌پیمانان غربی‌اش در بارۀ انقلاب ایران خاهیم بود، و نمونه‌ای از این کارهای زیانبار، همراهی فرانسویان با دیگر دولتهای غربی و شرقی در پدیدآوردن تنگناهای سیاسی، اقتصادی و نظامی بر زیان دولت ایران و بستن پیمانهای اقتصادی و نظامی گستردۀ دولت فرانسه با برخی دولتهای عربی ناسازگار با ایران، مانند عربستان سعودی، می‌باشد. 
---------------------------------------------------------------

۱. نوشتارهای نسترآداموس به زبان فرانسوی و برگردان آن به زبان انگلیسی، سانتوری ۱، رباعی ۷۰؛ ترجمۀ یکی از دانشمندان معاصر.

📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته ‎های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۱۴:۴۱
خادم گمنام

از برخی احادیث اسلامی بهره گرفته می‌شود که زیندگان خاورمیانه، به‌ویژه مسلمانان، پیش از قیام امام مهدی(علیه‌السّلام)، گرفتار آشوبی فراگیر می‌شوند که دوازده سال پایدار می‌ماند، و آغاز آن آشوب از شام و پایانش در همان‌جا خاهد بود. 
 
بنا بر آن‌چه هویداست، آشوب شام همان «آشوب سوریه» است که گویا آغازش از بازی کودکان بود، و در شهر دَرْعا زبانه کشید، هنگامی که شماری از کودکان شعارهایی را بر زیان زمامداری سوریه در ۲۲ ربیع اوّل ۱۴۳۲ برابر ۲۶ فوریه ۲۰۱۱ بر دیوار مدرسه‌شان نوشتند و با دست نیروهای امنیّتی بازداشت شدند، و پس از آن، آشوب با دستان برخی گروههای تروریستی و پشتیبانی برخی دولتهای غربی، عربی و ترک، در سراسر سوریه و برخی بخشهای لبنان پخش شد، و پس از گذشتن نزدیک چهار سال از درنگش در آن دو کشور، در ۱۰ شعبان ۱۴۳۵ برابر ۹ ژوئن ۲۰۱۴ با دستان گروه داعش و بازماندگان حزب بعث، درون کشور عراق رفت، و آن همچنان که بود، پایدار می‌باشد، و گمانی نیست در آن‌که آشوب یادشده پس از دوازده سال به درگیری میان گروه حسنی لبنانی، گروه اصهب مروانی، گروه ابقع فهری و گروه سفیانی شامی کشیده می‌شود، و با قیام امام مهدی(علیه‌السّلام) پایان می‌یابد، و خداوند داناتر است.

ابن مُسَیِّب گفته است:

در شام آشوبی خاهد بود که گویا آغازش بازی کودکان است. از سویی بالا می‌آید و از سویی آرام می‌شود، و پایان نمی‌یابد تا آن‌که فریادگری فریاد زند: بی‌گمان، فرمانده آن کس است.(۱)

نیز ابن مُسَیِّب گفته است:

در شام آشوبی خاهد بود که گویا آغازش بازی کودکان است. سپس کار مردم بر چیزی استوار نمی‌شود و برای آنان گروه گردآمده‌ای نخاهد بود تا آن‌که فریادگری از آسمان فریاد زند: بر شما باد آن کس، و پنجۀ دستی برآید که اشاره می‌کند.(۲)

چنین می‌نماید که این دو روایت از سخنان پیامبر(صلّى‌الله‌علیه‌وآله) باشند، اگرچه سعید ابن مسیّب تابعی آن‌دو را به وی نسبت نداده است.

بدان که در ماه محرّم سال قیام قائم(علیه‌السّلام)، جبرائیل(علیه‌السّلام) از آسمان بانگ می‌زند که مهدی فرماندۀ مردم است، و پنجۀ دستی آویزان در هوا آشکار می‌شود که سوی وی اشاره می‌کند.

از ابو هُرَیْرَه روایت شده است که رسول خدا(صلّى‌الله‌علیه[وآله]وسلّم) فرمود:

پس از من چهار آشوب سوی شما می‌آیند: نخستین آنها در آن خونها حلال دانسته می‌شوند، دومین آنها در آن خونها و داراییها حلال دانسته می‌شوند، سومین آنها در آن خونها، داراییها و شرمگاهها حلال دانسته می‌شوند، و چهارمین، ناشنوا، کور و فراگیر است که مانند جنبش موج در دریا می‌جنبد تا آن‌که کسی از مردم از آن پناهگاهی نمی‌یابد، و خانه‌ای از عربها و ناعربها نمی‌ماند، مگر آن‌که آن را از خاری و ترس پُر کند، در شام می‌گردد، عراق را می‌پوشاند و جزیره را با دست و پایش می‌کوبد، و گروه مردمان (مسلمانان) در آن، چون مالیده‌شدن چرم، مالیده می‌شوند، گرفتاری در آن سخت می‌شود، به گونه‌ای که کار نیکو در آن زشت دانسته، و کار زشت در آن نیکو شناخته گردد، کسی از مردم نمی‌تواند در آن بگوید: نه نه. سپس آن را از سویی نمی‌دوزند، مگر آن‌که از سویی دیگر بشکافد، مرد در آن صبح می‌کند، در حالی که مؤمن است و شب می‌کند در حالی که کافر است، و رهایی نمی‌یابد در آن، مگر کسی که مانند دعای فرورفته در دریا دعا کند، آن آشوب دوازده سال پایدار می‌ماند، از میان می‌رود هنگامی که از میان می‌رود، در حالی که بی‌گمان، فرات از کوهی از تلا پرده برداشته است؛ پس، بر سر آن کارزار می‌کنند تا آن‌که از هر نه تن هفت تن کشته شوند.(۳)

شایان یادآوری است که این روایت در کتاب الفتن دو بخش شده بود، و ما آن دو بخش را برای فراگیرشدن بهره‌اش، به هم پیوند دادیم و روایت را بر گونۀ یگانه و درستش در این‌جا آوردیم.

«شام» سرزمینی پهناور در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا بر کنارۀ شرقی دریای مدیترانه است، و فلسطین، اردن، لبنان و بیشتر سوریۀ کنونی و بخشی از جنوب ترکیه و شرق مصر را در بر می‌گیرد.(۴)

«عِراق» بخش جنوبی سرزمینهای میان دو رود دِجْلَه و فُرات و پیرامون آن‌دو است که از سامَرّا بر کنارۀ خاوری دجله و هِیْت بر کنارۀ باختری فرات آغاز می‌شود و تا آبادان در جنوب غربی ایران و پایانۀ بَصْرَه در شمال کویت کشیده می‌شود.(۵)

«جَزِیرَه» بخش شمالی سرزمینهای میان دو رود دِجْلَه و فُرات است که از جزیرۀ ابن عُمَر، نَصِیبِین، مارِدِین، دِیار بَکْر، حَرّان و شانْلِی اُورْفا در جنوب شرقی ترکیه آغاز می‌شود و به قامِشْلِی، حَسَکه، رأسُ الْعَیْن، عَیْن العَرَب، رَقَّه و بُصَیْرَه در شمال شرقی، شمال و شرق سوریه می‌رسد و تا درون کشور عراق، از مَوْصِل بر کنارۀ خاوری دجله تا تَکْرِیت بر کنارۀ باختری دجله و حَدِیثَه بر کنارۀ خاوری فرات، کشیده می‌شود.(۶)
------------------------------------------------------------ 

۱. المصنّف، ج ۱۱، ص ۳۶۱، ح ۲۰۷۴۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. الفتن، ص ۲۳۶، الجزء ۵، ح ۹۲۹؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. الفتن، ص ۳۱، الجزء ۱، ح ۸۷ و الفتن، ص ۱۵۹، الجزء ۳، دنبالۀ ح ۶۵۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۴. بهره‌گرفته‌شده از: برخی منابع.
۵. بهره‌گرفته‌شده از: برخی منابع.
۶. بهره‌گرفته‌شده از: برخی منابع.

📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته ‎های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۱۴:۳۵
خادم گمنام

رهایی‌بخشان در آیین زردشتی

سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۰۸:۵۷ ب.ظ

رهایی‌بخشان در آیین زردشتی

در فرهنگ و تمدّن باستانی ایران‌زمین، به‌ویژه در آیین زردشتی، باورداشتن و چشم‌به‌راهی نجات‌بخشی که خاهد آمد و جهان را از چنگال اهریمن می‌رهاند و آدمیان را از یک زندگی بی‌گزند بهره‌مند می‌سازد، ریشه‌دار بوده است، و شاید از زَرْدُشْت، بنیادگذار دین مَزْدْیَسْنا، سرچشمه گرفته باشد.(۱)
 
شمار رهایی‌بخشان

در آیین زردشت، جز «اسْپِیتْمان زردشت» که راهنما و رهایی‌بخش نخستین است، سه رهایی‌بخش دیگر از نسل زردشت، با نامهای هوشِیدَر، هوشِیدَر ماه و سوشْیانْس وعده داده شده‌اند که هر یک از آنان، با دوری هزار سال از یکدیگر، هنگامی که جهان از بدی به ستوه آمده باشد، در مشرق‌زمین، برمی‌خیزند. بی‌گمان، در ظهور دو رهایی‌بخش نخست و دوم، گیتی همچنان دچار ستیزۀ اهریمن است، ولی در هزارۀ رهانندۀ سوم، پیروزی قطعی ایزدی و شکست آشکار اهریمنی فرا می‌رسد.(۲)

زمینه‌سازان ظهور هوشیدر

بنا بر نوشتارهای زردشتی، اندکی پپش از قیام هوشیدر، دو پیش‌آهنگ با نام بهرام وَرْجاوَنْد و پَشُوتَن که هر کدام نقشی ویژه و رسالتی خاص بر عهده دارند، قیام می‌کنند و زمینه را برای آمدن هوشیدر آماده می‌سازند و نابسامانیها و آشوبهایی را که برهم‌زنندۀ آرامش مَزْدْیَسْنان(۳) بوده است، فرو می‌نشانند.(۴)

پژوهشی نو در بارۀ سه رهایی‌بخش

با نگاه به آن‌که هزاره‌های هوشیدر و هوشیدر ماه هر کدام به سر رسیده‌اند و این دو رهایی‌بخش هنوز آشکار نشده‌اند، و اکنون نیز آغازۀ هزارۀ چهارم پس از زردشت و زمان ظهور سوشیانت می‌باشد، چنین می‌یابیم که در گردآوری، برگرداندن و روشن‌سازی نوشتارهای زردشتی لغزشهایی روی داده‌اند که مایۀ سرگردانی بسیاری از پژوهندگان در این نوشتارها و پیروان آیین زردشتی شده‌اند.

نویسنده، پس از بررسی دقیق در نوشتارهای زردشتیان و با بهره‌گیری از روایات اسلامی، دریافته است که هر سه رهایی‌بخش موعود آیین زردشتی، در سر هزارۀ چهارم پس از زرتشت و در زمانی نزدیک به هم، پدیدار می‌شوند، و رهایی‌بخش نخست و دوم، زمینه‌ساز ظهور واپسین رهایی‌بخش می‌باشند. همچنین یافته است که بهرام ورجاوند همان هوشیدر می‌باشد، و پشوتن کسی است که اندکی پیش از پدیدارشدن هوشیدر، به پا می‌خیزد، و پس از آمدن هوشیدر به خراسان، به یاری وی می‌شتابد و سردار سپاهش می‌شود.

هوشیدر

هُوشِیدَر(۵) یا هوشیدر بامِی(۶)، بنا بر پژوهش نویسنده، همان بهرام یا هاشمی چینی و نخستین زمینه‌ساز زمامداریِ سوشیانت است که در چین آشکار می‌شود، و چند ماه پیش از قیام سوشیانت، از چین و مُلْتان به سرزمین خراسان می‌آید و در آن‌جا برمی‌شورد، و پس از چیره‌شدن بر آسیای میانه، به یاری ایرانیان می‌شتابد و سپس به عراق می‌رود و از آن‌جا رهسپار دمشق و بیت المقدس می‌شود.

هوشیدر ماه

هوشیدر ماه(۷) که در سرزمین پَدِشْخوارْگر برمی‌خیزد، بنا بر پژوهش نویسنده، کسی جز حسنی گیلانی نیست که اندکی پس از آمدن هوشیدر به خراسان و کمی پیش از قیام سوشیانت، در سرزمین کوهستانی دیلم در شرق استان گیلان برمی‌شورد و با کمک هوشیدر و پشوتن، دشمنان درونی ایران را برمی‌اندازد و یورش‌برندگان بیرونی را از این سرزمین دور می‌کند و به عراق می‌رود.

در جاماسب‌نامه پهلوی، ف ۱، بند ۱۸، در بارۀ هوشیدر، آمده است:

و پس از آن، پدشخارگر(۸)مردی، در نزدیکی دریابار(۹) مهر ایزد(۱۰) را ببیند و مهرایزد بس راز نهان به آن مرد گوید به پیغام به سوی پدشخارگرشاه آید که: «این خدایی(۱۱) کر و کور چرا داری؟ و تو نیز خدایی ایدون(۱۲) کن، چنان‌که پدران و نیاکان شما(۱۳) کرد». او [به] آن مرد گوید که: «من این خدایی چگونه شایم(۱۴) کرد؟ که مرا آن گُنْد(۱۵) و سپاه و گنج و سپاهدار نیست، چنان‌که پدران و نیاکان مرا بود». آن پیامبر گوید که: «بیا تا تو را گنج و خاسته(۱۶) پدران و نیاکان تو بسپارم».(۱۷)

سوشیانت

سوشْیانْت(۱۸) واپسین رهایی‌بخش موعود آیین زردشت است که در سر هزارۀ چهارم پس از زردشت (روزگار کنونی)، پدیدار می‌شود و جهان را از چنگال اهریمن می‌رهاند و آدمیان را از زندگی‌ای بی‌گزند بهره‌مند می‌سازد.

در یَشْت‌ها، ج ۲، ص ۳۳۲، زامْیادْیشت، کرده ۱، بند ۱۱، آمده است:

«پس آن گاه او (سوشیانت) به در آید و جهان را به آرزوی خویش تازه کند».

از دیدگاه نویسنده و بسیاری از کارشناسان، سوشیانت کسی جز امام مهدی(علیه‌السّلام) نمی‌باشد که در آخرالزّمان، پس از لبریزشدن زمین از برگشتن از راستی وستم‌ورزی، برمی‌خیزد و آن را از برابری و دادن بهرۀ هر کس سرشار خاهد کرد.

بهرام ورجاوند و پشوتن

هرچند بَهْرام وَرْجاوَنْد(۱۹) و پَشُوتَن در نوشتارهای زرتشتی دو تن از پیش‌آهنگان و زمینه‌سازان ظهور هوشیدر به شمار می‌آیند، بنا بر پژوهش نویسنده، بهرام ورجاوند همان هوشیدر یا هاشمی چینی است که از چین و هند به سرزمین خراسان می‌آید و در آن‌جا به پا می‌خیزد، و پشوتن یا چَهْرومیان همان شُعَیْب تَمِیمِی خراسانی می‌باشد که پیش از آمدن بهرام به خراسان، در سمرقند برمی‌شورد و سپس به یاری هوشیدر می‌شتابد و سردار سپاهش می‌شود.

اینک نگاه خانندگان گرامی را سوی دو گزارش از نوشتارهای زردشتیان، در بارۀ بهرام ورجاوند، می‌کشانیم.

در بُنْدَهِش، ص ۱۸۱، آمده است:

«... آن هنگام از سوی کابلستان یکی آید که فَرَه(۲۰) بدوست [و] از همان دودۀ بُغان(۲۱) و [او را] کی بهرام خانند و همۀ مردم با او باز شوند(۲۲) و نیز به هندوستان و روم و ترکستان و همه سوی پادشاهی کند و همۀ وارونه گِرَوِشان(۲۳) را بردارند(۲۴) ...».

در زَنْد بَهْمَن‌یَسْن، ص ۱۳، ف ۷، بند ۶، می خانیم:

«... به وسیلۀ کنیزان شاه پرورش یابد. زنی پادشاه باشد».

در تفسیر این عبارت، در پازَنْد، ص ۳۴۷، آمده است:

«یعنی در مدّت کودکیِ بهرام ورجاوند، پادشاهی به عهدۀ زنی خاهد بود.(۲۵)

نویسنده روزی در فهم نوشتار یادشده و سازگاری آن با یکی از زمینه‌سازان ظهور منجی در اندیشه بود که ناگاه به ذهنم آمد، زنی که در روزگار کودکی بهرام، پادشاهی می‌کند، همان ایندیرا گاندی، دختر جواهر لعل نِهرو، نخستین نخست‌وزیر زن در تاریخ هند، می‌باشد که پس از وی نیز تا کنون زنِ دیگری در این کشور به این مقام دست نیافته است.

خانم گاندی که دو دوره، از ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷ م و از ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۴ م، بر کرسی نخست‌وزیری هند تکیه زد، سرانجام در سال ۱۹۸۴ م در همان مقام، با دست سیکهای تندرو کشته شد.

در این‌جا دو نکته سزاوار اندیشیدن است:

نخست: چون در هند، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، سررشتۀ کارها در دست نخست‌وزیر است، و ریاست‌جمهوری جایگاهی تشریفاتی به شمار می‌آید، می‌توان گفت که نخست‌وزیری در هند برابر پادشاهی است.

دوم: اگر زاییده‌شدن بهرام را در پایانه‌های دور دوم نخست‌وزیری ایندیرا گاندی بدانیم، اکنون آن بزرگوار در سالهای جوانی می‌باشد.

در بارۀ پشوتن یا چهرومیان پسر گشتاسب، در جاماسب‌نامۀ فارسی، ص ۸۹-۸۸، آمده است:

«تا بعد از آن خدای تعالی رحمت کند و زمان دهد تا پشوتن از گَنْگْدِژ بیاید به یاری ایران‌شهر(۲۶) و بدی و گمراهی از جهان برخیزد و دینِ راستی روا شود...».

گفتنی است، از کاربرد واژۀ «پشوتن» در بارۀ چهرومیان یا شعیب خراسانی چنین برمی‌آید که وی از قبیلۀ پَشْتون می‌باشد که به دلیری و جنگاوری مشهورند، و بنا بر روایات اسلامی، شعیب از مؤمنان زیندۀ تالِقانِ افقانستان است، و ریشه‌اش به قبیلۀ بنی تمیم می‌رسد که در شبه جزیرۀ عربستان می‌زیسته‌اند.
 
نیز شایستۀ یادآوری است، با نگاه به آن‌که یوزِف مارْکوارْت، خاورشناس نامدار آلمانی، «گنگ» را سمرقند، پایتخت سُغْد، دانسته است(۲۷)، باید «گنگدژ» را سمرقند بدانیم که پشوتن یا همان شعیب از آن‌جا برمی‌شورد.
------------------------------------------------

۱. بهره‌گرفته‌شده از: سوشیانت، ص ۵۵، بخ ۲ و برخی منابع دیگر.
۲. سوشیانت، ص ۲۴۵، بخ ۱ و  ص ۴-۶۳، بخ ۲، با حذف، تصرّف و تلفیق.
۳. پیروان آیین مزداپرستی.
۴. نجات‌بخشی در ادیان، ص ۱۷، گفتار ۱، با حذف و تصرّف.
۵. «هوشیدر» به معنای «پرورانندۀ قانون» است. 
۶. بسا از برای امتیاز، «بامی» را به اسم اوّلین موعود افزوده، هوشیدر بامی گفته‌اند؛ سوشیانت، ص ۶۴، بخ ۲. بامی (به معنای روشن و درخشان) یعنی مشرقی.
۷. «هوشیدر ماه» به معنای «پرورانندۀ نماز و نیایش» است.
۸. «پَدِشْخارْگر» یا «پَتِشْخارْگر» واژه‌ای پهلوی و به معنای کوهستان پیشِ رویِ ولایت خار (ورامین) است که دامنه‌های شمالی البرز، مانند دماوند، تبرستان، رویان و گیلان، را در بر می‌گرفته است. 
۹. دریابار به معنای سرزمین کنار دریاست، و در این‌جا، به بخشهای جلگه‌ای و ناکوهستانی کنارۀ دریای خزر اشاره دارد.
۱۰. فرشتۀ نگاهبان مهر و محبّت. 
۱۱. سروری، سرپرستی کارها.
۱۲. این چنین.
۱۳. «نیاکان شما» در این‌جا به نیاکان هوشیدر ماه (حسنی گیلانی) اشاره می‌کند که در سالیانی نه چندان دور، در گیلان و مازندران، نیرومند بودند و زمامداری می‌کردند.  
۱۴. توانم.
۱۵. لشکر.
۱۶. دارایی.
۱۷. نجات‌بخشی در ادیان، ص ۵۶، گفتار ۱، بخ ۸.
۱۸. سوشیانت یا سوشیانس ـ یا به تعبیر اوستا، «سَئُوشْیانْت»ـ واژه‌ای پهلوی و به معنای «سودرساننده» است.
۱۹. «بَهْرام» واژه‌ای پهلوی و به معنای «پیروز»، و «وَرْجاوَنْد» به معنای «ارجمند» است.
۲۰. شکوه، بزرگی.
۲۱. «دودۀ بُغان» -دودمان پادشاهان- در این‌جا به سلسلۀ پادشاهان کیانی اشاره می‌کند که در گذشته‌ای بسیار دور در آسیای میانه فرمانروا بودند.
۲۲. به او بگروند.
۲۳. بدباوران.
۲۴. نابود کنند.
۲۵. زند بهمن‌یَسن، ص ۴۰، یادداشتها، ش ۷۲.
۲۶. «شهر» در زبان فارسی به معنای کشور و سرزمین پرمردم می‌باشد، و «ایران شهر» در این‌جا به معنای کشور ایران است.          
۲۷. در این باره بنگرید: لغت نامه، درگاه «گنگ دژ».
 
📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۹ ، ۲۰:۵۷
خادم گمنام

آیا زنی در آخرالزّمان پادشاه رومیان می‌شود؟!

سه شنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۰۸:۵۲ ب.ظ

روایتی یافت می‌شود که از آن برمی‌آید، در آخرالزّمان زنی رومیان را فرمانروایی می‌کند که سپاهش را به فلسطین می‌آورد تا با سپاهیان امام مهدی(علیه‌السّلام)، آن گاه که آنان کشور اسرائیل، به‌ویژه بیت المقدس، را می‌گشایند، بجنگند، و چون این روایت تنها از طریق کعب الاحبار رسیده است، و به پیامبر و امامان جانشین وی(صلوات‌الله‌علیهم) نیز نسبت داده نشده است، قابل اعتماد نیست، و قضاوت در بارۀ این روایت و درستی یا نادرستی‌اش را به آینده واگذار می‌کنیم:

از یحیی ابن ابو عَمْرو شَیْبانی روایت شده است که کعب گفت:

رومیان را زنی فرمانروایی می‌کند. پس، می‌گوید: برای من هزار کشتی بسازید [از](۱) بهترین ورقه‌های پهنی که بر روی زمین ساخته شده‌اند. سپس می‌گوید: بروید سوی آنانی که مردان ما را کشتند و زنان و پسران ما را در بند کردند. هر گاه که از ساخت آنها رها شوند، می‌گوید: سوار شوید اگر خدا بخاهد و اگر نخاهد. پس، خداوند، برای سخنش: «و اگر نخاهد»، بادی بر آنان می‌فرستد که آن کشتیها را در هم می‌شکند. سپس برای او هزار دیگر همانندشان ساخته می‌شوند. سپس مانند آن سخن را می‌گوید و خداوند بر آنها بادی می‌فرستد که آنها را در هم می‌شکند. سپس هزار دیگر برای وی ساخته می‌شوند، و می‌گوید: سوار شوید، اگر خدا بخاهد ... پس، بیرون می‌آیند و می‌روند تا به تپۀ عَکّا(۲) برسند. پس، می‌گویند: این سرزمینهای ما و سرزمینهای پدران ما بود. سپس در کشتیهایشان آتشباری می‌کنند و آنها را می‌سوزانند(۳)، در حالی که مسلمانان آن روز در بیت المقدس‌اند... .(۴)

بدان که مراد از «رومیان» در بسیاری از روایات اسلامی بیانگر رویدادهای آخرالزّمان، اروپاییان و گروههایی از آمریکاییانی می‌باشند که از فرزندان رومیان‌اند.(۵)
--------------------------------------------------------    

۱. میان دو کروشه از افزوده‌های ما است.
۲. مرادش آن است: رومیان با دستان خُدشان کشتیهایشان را می‌سوزانند تا نیروهایشان از میدان نبرد نگریزند و جایگاههایشان را رها نکنند.
۳. عَکّا از بزرگترین و کهنترین شهرهای تاریخی فلسطین است که امروزه در استان شمالی اسرائیل، بر کنارۀ شرقی دریای مدیترانه جای دارد، و از قدس نزدیک به ۱۸۱ کیلومتر از شمال غربی آن‌جا دور می‌باشد؛ الموسوعة الحرّة «ویکیبیدیا»، درگاه «عکا»، با حذف و تصرّف، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۴. الفتن، ص ۳۴۵، الجزء ۶، ح ۱۲۹۹؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۵. سخن نویسنده.

📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎ های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۹ ، ۲۰:۵۲
خادم گمنام