دلیل نقل احادیث آخرالزّمانی و مهدوی از برخی راویان ضعیف یا کتابهای مذاهب گوناگون
برخی خانندگان بر ما خُرده میگیرند که چرا گاه از راویان ضعیفی چون ابوهریره و کعب الاحبار که متّهم به دروغگوییاند، حدیث نقل میکنیم و یا از کتابهای مذاهب دیگر بهره میگیریم؟!
در پاسخ به خُردهگیری و پرسش این خانندگان، باید عرض کنم که مبنای نویسنده در نقل احادیث اسلامی، مانند برخی محدّثان و راویان و کارشناسان حدیث، درستی و قوّت متن روایات است، نه وثاقت راویان آنها. بنده با درایه و رجال و حدیث آشنایی کافی دارم و نزد دانشمندان این علوم شاگردی کردهام، ولی هر گاه احساس کنم که حدیثی متنی قوی و درست دارد و با روایات راویان معتبر تأیید میشود و مخالفتی نیز با قرآن کریم و عقل ندارد، آن را از منابع شیعیان یا سنّیان نقل میکنم؛ چنانکه امام علی-علیهالسّلام- فرموده است: «به آنچه گفته شده است، بنگر و به کسی که گفته است، نگاه نکن». نیز از آن بزرگوار روایت شده است: «حکمت گمشدۀ مؤمن است؛ پس، حکمت را بگیر، هرچند از منافقان باشد».
هرچند ابوهریره نزد برخی عالمان سنّی و نیز علمای شیعه متّهم به جعل حدیث برای معاویه و دیگران است، هیچ محدّثی نمیتواند ادّعا کند که ابو هریره یا هر راوی دیگری مانند وی، همۀ احادیثش دروغ و ساختگیاند، و خردمندان نیز بر این باورند که هر دروغگویی همیشه دروغ نمیگوید و همۀ سخنانش دروغ نیست. بله، طبق آیۀ شریفۀ قرآنی: «اگر فاسقی خبری آورد، پس، روشنسازی کنید»، در بارۀ اخبار راویان دروغگو یا متّهم به دروغگویی بیشتر بررسی میکنیم تا گمان به درستی آنها پیدا کنیم و همین مقدار کافی است. در هر حال، کارشناسان حدیث اگر عالم به مبانی دینی و برخُردار از دانش روایی فراوان باشند، میتوانند سَرِه را از ناسره جدا کنند و دروغهای راوی را از راستهایش بشناسند.
سالها پیش، در قم از دانشمند و عالم رجالی و فقیه فرزانه آقا سیّد موسی شبیری زنجانی پرسیدم: گاهی از راویان ضعیفی چون ابو هریره که متّهم به کذب هستند(۱)، حدیث نقل میکنیم، البتّه احادیثی را که متن آنها قوّت دارد و احساس میکنیم معارض هم ندارند، نظر شما در این باره چیست؟ و ایشان فرمود: اشکالی ندارد، و کسی هم ادّعا نکرده است که همۀ احادیث ابوهریره کذب (دروغ) و موضوع (ساختگی) است.
نکتۀ دیگری که برخی خردهگیران بر ما چون از دانش دینی و رواییِ کافی برخُردار نیستند، شاید هیچ گاه به آن پی نبرند، این است که وقتی کارشناسانه و پژوهشگرانه وارد مباحث آخرالزّمانی و مهدوی میشویم، میبینیم که روایات اسلامیِ رسیده از طریق کتابهای شیعیان و کتابهای سنّیان هیچکدام بهتنهایی همۀ زوایای پنهان و تاریک مباحث یادشده را آشکار و روشن نمیکنند، و هر کدام گوشهای از آن معارف را برای ما گزارش کردهاند، هرچند کتب شیعیان در این باره غنیترند. به همین دلیل، نه تنها ناچاریم از روایات نقلشده در کتابهای دو مذهب یادشده بهره بگیریم، بلکه در برخی زمینهها از دیدن کتابهای یهودیان و مسیحیان و زرتشتیان نیز بینیاز نیستیم، هرچند مبنای نویسنده در بحث آخرالزّمان و مهدویّت همان مبنای شیعیان دوازده امامی است که بر این باورند: امام مهدی-علیهالسّلام- دوازدهمین خلیفۀ پیامبر-صلّىالّاهعلیهوآله- و از نسل امام حسین-علیهالسّلام- و فرزند امام حسن عسکری-علیهالسّلام- میباشد، و پس از ولادت، از دیدههای مردمان پنهانشده است، و در مدینه زندگی میکند و عمری دراز دارد، و در آخرالزّمان، پس از پدیدارشدن نشانههای ظهورش، از پسِ پردۀ غیبت بیرون میآید، و زمین را از ستم پاک و از برابری پُر میکند.
در هر حال، با تنگنظری و دانش اندک و نقل روایات رسیده از طریق کتابهای یک مذهب، نمیتوان وارد مباحث گسترده و جهانی آخرالزّمان و مهدویّت و منجیگرایی شد که اختصاص به مذهبی خاص ندارند و همۀ ادیان آسمانی و گروههای مذهبی و نیز برخی آیینهای زمینی نیز به آنها پرداختهاند، و به همین دلیل پیشتر گفتهایم:
کانال «آخرالزّمان» پایگاهی اینترنتی برای بررسی راهبردی رویدادهای آخرالزّمان و پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانههای ظهور امام مهدی-علیهالسّلام- است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، علم نجوم و جَفْر میباشند، و خانندگان گرامی را از رویدادهای پیشِ رویِ جهان آگاه میسازند.
------------------------------------------------------------------------------
📚گزیدههایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژه ها، بر پایۀ درستنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته های دیگر است.
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman