آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

این وبلاگ برای ارائۀ پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام) و رویدادهای آخرالزّمان است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی می باشند، و خوانندگان گرامی را از رویدادهایِ پیشِ رویِ جهان آگاه می سازند.

بایگانی

۳ مطلب در تیر ۱۴۰۴ ثبت شده است

اوضاع عراق و شام و مصر در آخرالزّمان

يكشنبه, ۳۰ تیر ۱۴۰۴، ۰۶:۴۲ ب.ظ

کعب گفته است:

سوگند که بی‌گمان نزدیک است که عراق مانند مالیدن چرم مالیده شود، و شام چون جداکردن مو شاخه شاخه شود، و مصر چون پاشیدن سرگینِ شتر پاشیده شود؛ پس در این هنگام، فرمان فرود می‌آید.(۱)

 

چنین می‌نماید که این روایت از سخنان پیامبر-صلّی‌الّاه‌علیه‌وآله- باشد، اگرچه کعب الأحبار تابعی آن را به وی نسبت نداده است.

«شام» سرزمینی پهناور در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا بر کنارۀ شرقی دریای مدیترانه است، و فلسطین، اردن، لبنان و بیشتر سوریۀ کنونی و بخشی از جنوب ترکیه و شرق مصر را در بر می‌گیرد(۲)، و مقصود از «فرمان» در این‌جا همان فرمان خداوند به قیام قائم-علیه‌السّلام- است.

بدان که این روایت از روی‌دادن چندشاخگی گروهی و جدایی سرزمینی در شام، به‌ویژه سوریه، پیش از شورش سفیانی خبر می‌دهد. 
——————————————

۱. الفتن، ص ۱۳۹، الجزء ۴، ح ۵۷۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. بهره‌گرفته‌شده از: برخی منابع. 

📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه ‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎ های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۰۴ ، ۱۸:۴۲
Admin

پس از ارائه برخی نکات و مباحث پیرامون جایگاه قیام سفیانی، یعنی شهر سویدا، شایسته است یادآور شوم، چنان‌که می‌دانید، حکومت جولانی با همکاری ترکیه و عربها و عدم مخالفت غربیها جایگزین حکومت بشّار اسد که وابسته به ایران و روسیه بود، گردید.

سفیانی اَمَوی که آخرین زمامدار سوریه پیش از چیره‌شدن امام مهدی-علیه‌السّلام- بر شام است، بنا بر روایات اسلامی، با حاکمان کشورهای عربی روابط خوبی ندارد، و پس از چیره‌شدن بر شام، با ترکها (ترکیه) و رومیها (اروپاییها و آمریکاییها) می‌جنگد و حتّی با سلفیهای شورشی آفریقایی که از لیبی و مصر می‌آیند و وابسته به دولت ترکیه‌اند نیز درگیر می‌شود. ناگفته نماند، سفیانی در پایانه‌های زمامداری‌اش هنگامی که خُد را در برابر شعیب خراسانی ناتوان می‌بیند، به روم می‌رود و از رومیان کمک می‌گیرد و صلیب در گردن می‌آویزد!

به گونه‌ای طبیعی زیندگان استان سویدا در جنوب سوریه که اکثریت آنان دروزی و برخی دیگر از قبایل بنی کلب (خیشان مادری سفیانی) می‌باشند و از قدیم چنین مردمی از ترکهای عثمانی دلِ  خشی نداشتند، اکنون که می‌بینند یک عرب دست‌نشاندۀ ترکها مانند جولانی بر سوریه چیره شده است، بدیهی است که از در ناسازگاری با وی درآیند و البتّه گروههای شورشی حاکم بر سوریه نیز به مردم سویدا به چشم دشمن می‌نگرند، و این درگیریها و ناسازگاریها بین دو گروه ادامه می‌یابد تا زمانی که ترکیه و دست‌نشاندگانش در سوریه دچار حوادث و ضعف شوند و شورشیان آفریقایی را برای کمک و آمدن به سوریه فرا بخانند و در آن هنگام ناگهان سفیانی از شهر سویدا برای نجات کلبیها و دیگر هوادارانش برشورد. ناگفته نماند بین ترکیها با اروپاییها و آمریکاییها و اسرائیلیها نیز دشمنیهای دیرینه‌ای وجود دارد که باعث می‌شود حکومت دست‌نشاندۀ ترکها در سوریه افزون بر درگیری با دروزیها و کلبیها و دیگر جنوبیان، همواره مورد تهاجم اسرائیلیها نیز قرار گیرد.

---------------------------------------------------------------------------------------------

ایران- قم- سیّد سلیمان مدنی تنکابنی- 24 تیر 1404 

✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۰۴ ، ۱۸:۴۶
Admin

از علی ابن ابی حمزه روایت شده است که گفت: با ابو الحسن موسی ابن جعفر-علیه‌السّلام- میان مکّه و مدینه همراه شدم، پس روزی به من فرمود:

ای علی، اگر زیندگان آسمانها و زمین بر بنی عبّاس بشورند، سوگند که خونهایشان زمین را سیراب می‌کند تا آن‌که سفیانی برشورد. به او گفتم: ای آقای من، کارش گریزناپذیر است؟ فرمود: از گریزناپذیرها است. سپس زمانی اندک چیزی نگفت، سپس سرش را بالا برد و فرمود: پادشاهی بنی عبّاس فریبی و پنهانکاری‌ای است، از میان می‌رود تا آن‌که گفته می‌شود: چیزی از آن نمانده است، سپس نوسازی می‌شود تا آن‌که گفته می‌شود: چیزی بر آن نگذشته است.(۱)

——————————————-
۱. الغیبة، نعمانی، ص ۳۱۴، ب ۱۸، ح ۹؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

از ابو صادق روایت شده است که امیر مؤمنان [علی]-علیه‌السّلام- فرمود:

پادشاهیِ بنی عبّاس دشواری‌ای است که در آن آسانی‌ای نیست(۱)، [دولتشان در آن پادشاهی به درازا می‌کشد](۲)، اگر ترکها و دیلمها و سندیان و هندیان و بربرها و تالشها بر آنان گرد آیند، نمی‌توانند نابودش کنند، و همواره [فراخی و خُشی داده می‌شوند](۳) در فراوانی از پادشاهیشان تا آن‌که همپیمانان و پرچمدارانشان از آنان کناره‌ گیرند و خداوند مردی سخت و تند را بر آنان چیره کند که از همان جا که پادشاهیشان آغاز شد، برمی‌شورد، از شهرى نمى‌گذرد مگر آن‌که آن را مى‌گشاید، و پرچمى برابرش برافراشته نمى‌شود جز آن‌که سرنگونش مى‌کند، و خشی‌ای نیست مگر آن‌که نابودش می‌کند، واى بر کسى که با او دشمنی ورزد، پس پیوسته آن گونه است تا پیروز شود و پیروزیش را به مردى از خانوادۀ من بسپارد که حقّ می‌گوید و به آن رفتار می‌کند.(۴)

مراد از «بنی عبّاس» در این حدیث، بنی عبّاسی‌اند که دو بار بر مردم چیره می‌شوند: بار نخست همان بود که پس از فروپاشی دولت بنی اُمیّه، در سرزمینهای اسلامی فرمانروایی کردند، و بار دوم آن است که در آخرالزّمان، در بخشی از سرزمینهای مشرق فرمانروایی می‌کنند، و اندکی پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- نابود می‌شوند.

مقصود از «مردی سخت و تند» در این‌جا، شعیب تمیمی خراسانی است که با سپاهش از خراسان بر بنی عبّاس در دولت پایانیشان می‌شورد و برای امام مهدی-علیه‌السّلام- چیره‌شدنش را آماده می‌کند، و چنان‌که می‌دانید، ابو مسلم کوفی در آغاز کار با همراهان و یارانش در خراسان بر کارگزاران دولت بنی اُمیّه شورید و برای عبّاسیان راه رسیدن به فرمانروایی را فراهم کرد.
——————————————-

۱. در همۀ نسخه‌های چاپی الغیبة نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «یسر لا عسر فیه» یافت می‌شود که سازگار با آن‌چه در بحار الأنوار، ج ۳۱، ص ۵۳۱، ح ۳۶، و آن‌چه در روایتی در الغیبة، ص ۳۰۲، ب ۱۶، ح ۷ آمده است: «سلطانهم عسر لیس فیه یسر»، به «عسر لا یسر فیه» اصلاح و ترجمه گردید.
۲. میان دو چنگک از همۀ نسخه‌های چاپی الغیبة نزد ما افتاده است، و آن را از بحار الأنوار، ج ۳۱، ص ۵۳۱، ح ۳۶ افزوده‌ایم.
۳. میان دو چنگک از همۀ نسخه‌های چاپی الغیبة نزد ما افتاده است، و آن را از برخی نسخه‌های خطّی و از پی‌نوشت نسخۀ چاپی پشتوانۀ ما از این کتاب با گزارش از برخی نسخه‌های چاپی افزوده‌ایم. 
۴. الغیبة، نعمانی، ص ۲۵۸، ب ۱۴، ح ۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎ های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۰۴ ، ۱۰:۴۷
Admin