آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

این وبلاگ برای ارائۀ پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام) و رویدادهای آخرالزّمان است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی می باشند، و خوانندگان گرامی را از رویدادهایِ پیشِ رویِ جهان آگاه می سازند.

بایگانی

فلسطین و بیت المقدس در آخرالزّمان

چهارشنبه, ۲ اسفند ۱۴۰۲، ۰۹:۴۱ ق.ظ

فِلَسْطِین سرزمینی در خاورمیانه و غرب آسیاست که از شمال به لبنان، از شرق به سوریه و اردن، از جنوب به مصر، و از غرب دریای مدیترانه می‌رسد، و چون بیت المقدس و دولت اسرائیل را در خُد دارد، دارای جایگاهی راهبردی است، و بَیْتُ الْمَقْدِس یا أورْشَلِیم که إیْلِیا نیز نامیده می‌شود، مرکز فلسطین است، و داود-علیه‌السّلام- آن را پایتخت کشورش کرد، و سلیمان-علیه‌السّلام- معبد مشهورش را در آن‌جا ساخت، و آن، شهری مقدّس برای یهودیان و مسیحیان و مسلمانان است.(۱)

از آیات قرآنی و روایات اسلامی بیانگر رویدادهای آخرالزّمان بهره گرفته می‌شود که فلسطینیهای مسلمان سرزمینهایشان را آزاد نمی‌کنند و بر دشمنان یهودیشان چیره نمی‌شوند، و آشوبهای سختی بر آنان فرود می‌آیند، و از رهایی و کمک‌رسانی دولتهای عربی و ناعربی بی‌امید می‌شوند؛ پس هنگامی که شورشیان آفریقایی از لیبی به مصر و شام می‌آیند، گروهی از ایشان به آنان می‌پیوندند، و هنگامی که سفیانی در سوریه برمی‌شورد، گروهی دیگر درون سپاه سفیانی می‌روند، و بیت المقدس را از چنگال یهودیان آزاد نمی‌کند، مگر سپاه امام مهدی-علیه‌السّلام- پس از ظهورش، و پایان کارها از آنِ پرهیزکاران است.

از کعب شنیده شده است که گفت:

هر گاه آشوب فلسطین برافروخته شود، در شام جابه‌جا می‌شود، مانند جابه‌جاشدن آب در مشک، سپس از میان می‌رود، هنگامی که از میان می‌رود، در حالی که شما اندک و پشیمان‌اید.(۲)

 

چنین می‌نماید که این خبر از سخنان پیامبر-صلّى‌الّاه‌علیه‌وآله- یا بهره‌گرفته‌شده از آن باشد، اگرچه کعب الاحبار تابعی آن را به وی نسبت نداده است.

مراد از «آشوب فلسطین»، ناسازگاری و درگیری‌ای است که میان مسلمانان و یهودیان در سرزمین فلسطین روی می‌دهد، و سرزمینهای شام با آن آشفته می‌شوند، و مقصود از «شما» شامیهای مسلمان‌اند، و آنان، برای باورهای نادرست و کارهای تباهشان، پشیمان می‌شوند.

سلیمان ابن حاطِب حِمْیَری گفته است:

سوگند که بی‌گمان در شام آشوبی خاهد بود که در آن‌جا جابه‌جا می‌شود، چنان‌که آب در مشک جابه‌جا می‌شود، از شما برداشته می‌شود، در حالی که شما از گرسنگی سخت پشیمان‌اید، پس بوی نان در آن‌جا از بوی مشک خُشتر خاهد بود.(۳)

  
چنین می‌نماید که این خبر از سخنان پیامبر-صلّى‌الّاه‌علیه‌وآله- یا بهره‌گرفته‌شده از آن باشد، اگرچه سلیمان ابن حاطب حمیری تابعی آن را به وی نسبت نداده است.

امیر مؤمنان علی-علیه‌السّلام- در بیان نشانه‌های قیام قائم-علیه‌السّلام- فرمود:

... آگاه باشید، ای وای بر فلسطین(۴) از آن‌چه(۵) در آن‌جا فرود می‌آید از آشوبهایی که توان‌فرسای‌اند... .(۶)


-----------------------------------------------------------------------------------------
۱. بهره‌گرفته‌شده از: برخی منابع. 
۲. الفتن، ص ۹-۱۵۸، الجزء ۳، ح ۶۵۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. الفتن، ص ۱۵۷، الجزء ۳، ح ۶۴۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۴. در نسخۀ چاپی إلزام الناصب پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «لقسطنتین» یافت می‌شود که سازگار با آن‌چه در نسخۀ بدلش در پاورقی و نیز در برخی نسخه‌های چاپی آمده است، به «لفلسطین» اصلاح و ترجمه گردید.
۵. در همۀ نسخه‌های چاپی إلزام الناصب نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «و ما» یافت می‌شود که به «ممّا» اصلاح و ترجمه گردید. 
۶. إلزام الناصب، ج ۲، ص ۱۵۸، خطبة البیان ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

ادامه دارد....

📚گزیده‎هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه ‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته‎ های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی