آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

این وبلاگ برای ارائۀ پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام) و رویدادهای آخرالزّمان است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی می باشند، و خوانندگان گرامی را از رویدادهایِ پیشِ رویِ جهان آگاه می سازند.

آدرس کانال آخرالزمان در ایتا https://eitaa.com/joinchatakheruzzaman
آدرس کانال آخرالزمان در تلگرام https://t.me/joinchatakheruzzaman

بایگانی

۵ مطلب در مهر ۱۴۰۴ ثبت شده است

🔴شورش ابقع مصری و شعیب خراسانی و سفیانی شامی

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۴۰۴، ۰۸:۱۸ ب.ظ

روایت شده است از کعب که گفت: هر گاه مردی بر شام و دیگری بر مصر چیره شوند و شامی و مصری بجنگند و زیندگان شام گروههایی از مصر را در بند کنند، و  پیش از فرمانروای شام، مردی از مشرق با پرچمهایی سیاه و کوچک روی آورد، پس او همان کسی است که فرمانبرداری را به مهدی می‌رساند.(۱)

گویا این روایت از سخنان پیامبر-صلّى‌الّاه‌علیه‌وآله- است، اگرچه کعب الاحبار تابعی آن را به وی نسبت نداده است.

مراد از از «شامی» عثمان سفیانی، و «مصری» اَبْقَع فِهْرِی فرماندۀ فرماندهان در مصر، و مردی که از مشرق روی می‌آورد، شعیب تمیمی خراسانی است که در سمرقند برمی‌شورد و فرماندۀ سپاه هاشمی چینی می‌شود، پس هاشمی او را از کوفه به مکّه می‌فرستد تا با امام مهدی-علیه‌السّلام- پیمان ببندد و فرمانبردارش شود.
------------------------------------------------------------------------------

۱. الفتن، ص ۲۱۵، الجزء ۴، ح ۸۵۹؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

📚جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تُنِکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژه‌ها سره‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار است

✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۰۴ ، ۲۰:۱۸
Admin

روایت شده است از شُرَیْح ابن عُبَیْد و راشِد ابن سَعْد و ضَمْرَه ابن حَبِیب و بزرگانشان که گفتند:

سفیانی سواران و سربازانش را می‌فرستد، پس به بیشتر شرق از سرزمین خراسان و سرزمین فارس می‌رسند، زیندگان مشرق بر آنان می‌شورند و با آنان می‌جنگندند و میان آنان در بیش از یک جا نبردهایی خاهند بود؛ پس هر گاه نبردشان با آنان بر ایشان به درازا کشید، با مردی از بنی‌هاشم پیمان می‌بندند و او در آن روز در پایانۀ شرق است، پس با زیندگان خراسان برمی‌شورد، در حالی که فرماندۀ سپاه پیشروش مردی از بنی‌تمیم از خیشاوندانشان، زردچهره(۱) و کم‌ریش است که هر گاه خبر شورش او به وی برسد، میان پنج هزار تن سویش می‌رود و با وی پیمان می‌بندد، پس او وی را فرمانده سپاه پیشروش می‌کند، اگر کوههای استوار با او روبه‌روی شوند بی‌گمان ویرانشان می‌کند، پس او و سوران سفیانی رویاروی می‌شوند و در هم می‌شکندشان و می‌کشد از آنان کشتاری بزرگ، [پس همواره آنان را از سرزمینی به سرزمینی بیرون می‌رانند تا آن‌که آنان را سوی عراق در هم می‌شکنند، سپس میان آنان و میان سواران سفیانی نبردهایی خاهند بود،](۲) سپس چیره‌شدن برای سفیانی می‌باشد، و هاشمی می‌گریزد(۳)، و شعیب ابن صالح پنهانی به بیت‌المقدس می‌رود، برای مهدی فرودگاهش را آماده می‌کند(۴)، هنگامی که خبر آمدنش به شام به وی برسد(۵).(۶)
----------------------- 

۱. گفتنی است، شعیب در این روایت و در روایتی دیگر در الفتن به زردچهره بودن، و در روایتی در الفتن و روایتی دیگر در خطبة البیان به سبزه‌رو بودن وصف شده است، و اگر «أصفر» (زردچهره) همانندنویسی‌شدۀ «أسمر» (سبزه‌روی) نباشد، می‌توان آن دو را در شعیب گرد آورد، به این گونه که شعیب سبزه‌رویی است که به زردی می‌زند، در پیِ شب‌بیداری برای پرستش؛ چنان‌که ابوالحسن موسى ابن جعفر-علیه‌السّلام- در بیان ویژ‌گیهای امامی که برای وی فراخان داده می‌شود: «آن، مهدی از خاندان محمّد- صلّى‌الّاه‌علیه‌وآله‌وسلّم- است ... سبزه‌رنگ است که با سبزه‌بودنش زردی‌ای می‌گیرد ‌از شب‌بیداری...»؛ فلاح السائل، ص ۴-۳۵۳، ف ۲۱، ح ۶؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. میان دو چنگک از نسخۀ چاپی‌ الفتن پشتوانۀ ما افتاده است، و در نسخۀ چاپی این کتاب در قاهره، ج ۱، ص ۲-۳۲۱، الجزء ۵، ح ۹۱۵، یافت می‌شود: «و لایزال یهزمهم من بلدة إلى بلدة حتّى یهزمهم إلى العراق، ثمّ یکون بینهم و بین خیل السفیانیّ»، و آن‌چه در متن آورده‌ایم، ترجمۀ متن عربی درستی است که در نسخۀ چاپی «عقد الدرر، ج ۲، ص ۱۷۲، ب ۵» آمده است: «فلایزال یخرجهم من بلدة إلى بلدة حتّى یهزمهم إلى العراق، ثمّ یکون بینهم و بین خیل السفیانیّ وقعات». 
۳. در همۀ نسخه‌های چاپی الفتن نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «یهرب» (می‌گریزد) یافت می‌شود، ولی درست سازگار با دو روایت همان «یقتل» (کشته می‌شود) است؛ یکی از آن دو در الفتن، ص ۲۲۲، الجزء ۵، ح ۸۷۴: «مردی پیش از مهدی از خاندان او در مشرق برمی‌شورد ... و سوی بیت‌المقدس روی می‌آورد، ولی پس از مرگش به آن‌جا می‌رسد»، و دیگری در «منتخب کفایة المهتدی، ص ۲۲»: «گویا می‌بینم گروهی را که از دوردست سرزمینهای مشرق ... برشوریده‌اند ... پس هر گاه سفیانی برشورد، آنان با او پیکار می‌کنند و همگی کشته می‌شوند...».
۴. در نسخۀ چاپی الفتن پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «یوطّن» یافت می‌شود که سازگار با آن‌چه در نسخۀ چاپی این کتاب در قاهره آمده است، به «یوطّئ» اصلاح و ترجمه گردید.
۵. مرادش آن است: هر گاه خبر رفتن امام مهدی-علیه‌السّلام- از عراق به شام به شعیب تمیمی برسد. 
۶. الفتن، ص ۲۲-۲۲۱، الجزء ۵، ح ۸۷۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

📚جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تُنِکابُنِی
✍🏻روش ما نوشتن 
واژه‌ها سره‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار است

✔️کانال آخرالزّمان
@
joinchatakheruzzaman

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۰۴ ، ۲۰:۱۰
Admin

روایت شده است از جابر که ابوجعفر [باقر-علیه‌السّلام-](۱) فرمود:

هر گاه هاشمی(۲) به خراسان رسد، گیسوی سختی‌آور(۳) در مشرق پدیدار می‌شود، و نخستین بار که پدیدار شد، برای نابودی مردم نوح بود، هنگامی که خداوند آنان را در آب فرو برد، و در زمان ابراهیم-علیه‌السّلام-، آن گاه که او را در آتش افکندند و هنگامی که خداوند فرعون و کسانی که با وی بودند را نابود کرد و زمانی که یحیی ابن زکریّا کشته شد پدیدار شد؛ پس هر گاه آن را دیدید، از بدی آشوبها به خدا پناه ببرید، و پدیدارشدنش پس از گرفتن خُرشید و ماه می‌باشد، سپس درنگ نمی‌کنند(۴) [جز اندکی](۵)، تا آن‌که ابقع در مصر آشکار شود.(۶)

مراد از «هاشمی» در این حدیث هاشمی چینی است که سپاهش را از چین و مُلتان به خراسان می‌آورد و در آن‌جا کمی پیش از ظهور امام مهدی-علیه‌السّلام- برمی‌خیزد، و از سخن امام باقر-علیه‌السّلام- برداشت می‌کنیم که رسیدن هاشمی به خراسان هنگام نزدیک‌شدن پدیداری بزرگ‌ستارۀ دنباله‌دار در ماه رمضان است.

بر پایۀ آن‌چه در احادیث اسلامی آمده است، «گیسوی سختی‌آور» یا «گیسوی شیطان» بزرگ‌ستاره‌ای دنباله‌دار است که کمی پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام-، از صفر تا رجب در کرانه‌های آسمان می‌گردد تا آن‌که در شعبان میان خُرشید و زمین جای می‌گیرد و در ماه رمضان به زمین نزدیک می‌شود و پیرامونش می‌چرخد و اندک اندک درون پوشش گازی‌اش می‌رود و می‌سوزد و زبانه می‌کشد و سه یا هفت شبی پیاپی برای زمینیان می‌درخشد، و تندبادی سرخ پدید می‌آورد و شهابهایی فراوان بر روی زمین فرو می‌باراند و ناگهان با صدایی سخت و بسیار ترسناک در مشرق می‌افتد و مایۀ گرفتاریها و ناخُشیهایی برای مردم می‌شود.

«ابقع» همان اَبْقَع فِهْرِی فرماندۀ فرماندهان در مصر در آخرالزّمان است که بر فرمانروای آن‌جا می‌شورد، و نیروهایی مصری با نیروهایی از قیسیان، بربرها و سیاهانِ مغربیِ پیرو اعرج کندی را از مصر سوی فلسطین، اُردن و سوریه برای نبرد فرماندهی می‌کند.
----------------------- 

۱. میان دو چنگک از افزوده‌های ما است. 
۲. در نسخۀ چاپی الفتن پشتوانۀ ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «العبّاسیّ» یافت می‌شود، و در نسخۀ چاپی این کتاب در قاهره «العبّاس» آمده است که سازگار با درونمایۀ برخی روایات اسلامی ، به «الهاشمیّ» اصلاح و ترجمه گردید؛ زیرا عبّاسی‌ای که در آخرالزّمان فرمانروایی می‌کند به خراسان نمی‌رود.
۳. در همۀ نسخه‌های چاپی الفتن نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «ذو الشفا» یافت می‌شود که به «ذو الشَّقاء» اصلاح و ترجمه گردید.
۴. ضمیر در «درنگ نمی‌کنند» به «بنی‌عبّاس» یادنشده در روایت و فهمیده‌شده با نشانه‌های همراه سخن برمی‌گردد، و مقصود از بنی‌عبّاس در این‌جا بنی‌عبّاسی‌اند که بخشی از سرزمینهای مشرق را در آخرالزّمان فرمانروایی می‌کنند.   
۵. میان دو چنگک از افزوده‌های ما است که آن را از روایت دیگری از امام باقر-علیه‌السّلام- در «الفتن، ص ۱۹۶، الجزء ۴، ح ۸۰۰» گرفته‌ایم.
۶. الفتن، ص ۱۴۸، الجزء ۳، ح ۶۰۷؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

📚جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تُنِکابُنِی
✍🏻روش ما در نوشتن واژه‌ها سره‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار است

✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۰۴ ، ۲۰:۰۰
Admin

روایت شده است از هیثم ابن عبدالرّحمان، از کسی که برای وی حدیث گفت، از علی ابن ابی‌طالب-رضی‌الّاه‌عنه- که فرمود:

مردی پیش از مهدی از خاندان او در مشرق برمی‌شورد که شمشیر را هشت ماه بر دوشش می‌کَشَد، بسیار می‌کُشَد و تکه‌تکه می‌کند و سوی بیت‌المقدس روی می‌آورد، ولی پس از مرگش به آن‌جا می‌رسد(۱).(۲)

مراد از «مردی پیش از مهدی از خاندان او در مشرق برمی‌شورد» رهبری از بنی‌هاشم است که جنبش خِیش را در استان سِین‌کِیانْگِ چین یا پیرامونش می‌آغازد، و با سپاهش به مُلْتان سپس خراسان می‌آید و در آن‌جا در ماه رمضان یا نزدیکش برمی‌خیزد.

شایان یادآوری است، از سخن امام علی-علیه‌السّلام- در این حدیث و از سخن امام باقر-علیه‌السّلام- در حدیثی دیگر برداشت می‌شود که هاشمی چینی و گروهی از همراهان و یارانش، پس از هشت ماه جهاد در راه خدا، در نبرد با سفیانی و سربازانش، هنگام آزادسازی بیت مقدّس، شهید می‌شوند، سپس با دعای امام مهدی-علیه‌السّلام- زنده می‌شوند، و اگر آغاز این هشت ماه را از ماه رمضان یا نزدیک به آن بشماریم، پس بی‌گمان ما به ربیع الثانی می‌رسیم که گمان می‌رود ماه شهادت این مجاهدان باشد، و خداوند داناتر است.

نیز شایان یادآوری است، با نگاه به آن‌که زمان آغاز قیام هاشمی چینی ماه رمضان ظهور امام مهدی(علیه السلام) می باشد، می توان به گونه ای تقریبی شهادت آن بزرگوار را در ماه ربیع دوم سال ظهور دانست.

بدان که تکه تکه کردن اندام کُشته (مُثْلَه) کاری حرام در اسلام است که پیامبر-صلّی‌الّاه‌علیه‌وآله- از آن بازداشته است، مگر آن‌که برای رویارویی تلافی‌جویانه باشد، چنان‌که خداوند متعالی فرمود:

«پس هر کس بر شما ستم کند، بر او مانند ستمی که بر شما کرده است، ستم کنید»(۳).

بر کسی که در احادیث اسلامی بیانگر رویدادهای آخرالزّمان پژوهش می‌کند، پوشیده نمی‌ماند که سفیانی و سپاهیانش بسیاری از مؤمنان و نامؤمنان را در شام و کوفه و مدینه و دیگر سرزمینها می‌کشند و اندام برخی از آنان را می‌برند، پس هاشمی چینی و همراهانش با آنان با کشتار فراوان و بریدن بدنهایشان رویارویی می‌کنند.
-----------------------

۱. بر پایۀ آن‌چه برخی دوستان پژوهشگر و ادیب ما گفته است، معنای سخن «فلایبلغه حتّی یموت» آن نیست که «هاشمی می‌میرد و هرگز به بیت‌المقدس نمی‌رسد»، بلکه معنایش آن است که «هاشمی به بیت‌المقدس می‌رسد، بی‌آن‌که زنده باشد»؛ زیرا استثنا پس از نفی، سودرسان اثبات است.
۲. الفتن، ص ۲۲۲، الجزء ۵، ح ۸۷۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. قرآن کریم، سورۀ بقره، آیۀ ۱۹۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

📚جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تُنِکابُنِی
✍🏻روش ما نوشتن 
واژه‎‌ها سره‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار است

✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۰۴ ، ۱۷:۲۸
Admin

خاستگاه شورش هاشمی چینی و یارانش

چهارشنبه, ۳ مهر ۱۴۰۴، ۰۵:۲۴ ب.ظ


روایت شده است از ابوخالد کابلی که ابوجعفر [باقر]-علیه‌السّلام- فرمود:

گویا می‌بینم گروهی را که در مشرق برشوریده‌اند و حقّ را می‌خاهند و داده نمی‌شوند، سپس آن را می‌خاهند و داده نمی‌شوند؛ پس هر گاه آن را ببینند، شمشیرهایشان را بر دوشهایشان می‌گذارند و داده می‌شوند آن‌چه را که خاسته‌اند، پس آن را نمی‌پذیرند تا آن‌که برخیزند، و آنها (شمشیرها) را جز به فرمانروای شما نمی‌سپارند، کشته‌هایشان شهیدان‌اند. آگاه باشید که بی‌گمان من اگر به آن رویداد برسم، جانم را برای فرمانروای این کار نگاه خاهم داشت.(۱)

-----------------------
۱. الغیبة، نعمانی، ص ۲-۲۸۱، ب ۱۴، ح ۵۰؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

روایت شده است از بُرَیْد ابن مُعاویۀ عِجْلِی و کُلَیْب ابن مُعاویۀ صَیْداوی که گفتند: شنیدیم ابوجعفر [باقر]-علیه‌السّلام- می‌فرمود:

گویا می‌بینم گروهی را که از دوردست سرزمینهای مشرق، از سرزمینی که به آن شیلا گفته می‌شود، برشوریده‌اند و حقّشان را از زیندگان چین می‌خاهند و داده نمی‌شوند، سپس آن را می‌خاهند و داده نمی‌شوند؛ پس هر گاه آن را ببینند، شمشیرهایشان را بر دوشهایشان می‌گذارند و با آنان می‌جنگند، پس چینیها پذیرای دادن آن‌چه خاسته‌اند می‌شوند، و ایشان نمی‌پذیرند و مردم بسیاری از آنان را می‌کشند. سپس بر همۀ سرزمینهای ترکها(۱) و هندیان(۲) چیره می‌شوند و سوی خراسان روی می‌آورند و آن‌جا را از زیندگانش می‌خاهند و داده نمی‌شوند و آن را با زور می‌گیرند، و می‌خاهند که پادشاهی را جز به فرمانروای شما نسپارند. پس هر گاه سفیانی برشورد، آنان با او پیکار می‌کنند و همگی کشته می‌شوند، و آنان با کسانی که آنان را کشته‌اند (سپاهیان سفیانی) با دعای فرمانروایتان به این جهان برمی‌گردند و آنان از ایشان خونخاهی می‌کنند و سوی پایان این جهان در پادشاهی او می‌زیند.(۳)

از این روایت هویدا می‌شود که «شِیلا» نام سرزمینی درون استان سین‌کیانگِ چین است که در آن‌جا شماری بسیار از مسلمانانی می‌زیند که خاستار خُدگرانی و جدایی سرزمینشان از چین‌اند، ولی تا کنون سرزمینی به این نام در آن استان نیافتیم، و بر پایۀ آن‌چه که برخی پژوهشگران گفته‌اند، در کنار سین‌کیانگ، در شمال هند و رشته‌کوههای هِیمالایا، در بخش لَداخ که به تَبَّت کوچک مشهور و بیشتر زیندگانش بوداییان‌ و کمترشان شیعیان دوازده‌امامی‌اند، آبادی‌ای به نام شیلا و رودخانۀ شیلا کونْگ و تنگه‌ای به نام شیلا یافت می‌شوند، و در پایین‌دستِ آن بخش، قلّۀ بلند شیلا جای دارد که میان رشته‌کوههای هیمالایا مشهور است، و نیز در همسایگی لداخ، در شمال پاکستان بخشِ کوهستانی گِلْگِت بَلْتِسْتان جای دارد که بیشتر زیندگانش شیعیان‌اند و آبادی‌ای به نام شیلا در آن‌جا یافت می‌شود.  
  
مراد از «فرمانروای شما» و «فرمانروای این کار» در دو حدیث یادشده همان امام مهدی‌-علیه‌السّلام- است.
 
گمان می‌رود که سخن امام باقر-علیه‌السّلام- به شورشهای مردمیِ ترکهای اُیْغور مسلمان در روزگار کنونی در استان سین‌کیانگ (سرزمین نو) برای خُدگردانی و جداشدن از دولت چین اشاره می‌کند، و شایان یادآوری است که زیندگان سین‌کیانگ در ۱۲۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰ بار بر چینیان شوریدند، و پس از بنیادگذاری «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» در سال ۱۹۹۳ م دو شورش برجسته برای آنان روی داد: نخستین در سال ۲۰۰۹ م که از ایشان در آن، نزدیک ۲۰۰ تن کشته شدند، و دومین در سال ۲۰۱۴ م که از ایشان در آن، نزدیک ۱۰۰ تن کشته شدند، و هر گاه این دو شورش همان دو شورش یادشده در روایت باشند، بایسته است در آینده‌ای نزدیک چشم‌به‌راه روی‌دادن شورش سوم این مردم ستمدیده بر چینیان کافر و ستمگر باشیم، مگر آن‌که گفته شود هر سه شورش در زمانهایی نزدیک به هم کمی پیش از قیام امام مهدی-علیه‌السّلام- روی خاهند داد، و می‌تواند مقصود امام شورشهایی جز آنها باشند که برخی شیعیان در سین‌کیانگ یا پیرامونش اندکی پیش از ظهور امام مهدی-علیه‌السّلام- بر پا می‌کنند، و خداوند داناتر است.
---------------------- 

۱. مرادش برخی بخشهای ترکستان شرقی یا استان سین‌کیانگ و پیرامونش است. 
۲. مقصودش برخی بخشها در شمال هند و پاکستان است که در گذشته‌ای نه‌ چندان دور یک کشور بودند به نام هند.
۳.منتخب کفایة المهتدی فی معرفة المهدیّ، ص ۲۲، نسخۀ خطّی، کتابخانۀ دانشگاه الاهیّات در مشهد، شمارۀ ۱۱۲۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی، و این حدیث از أربعین میر لوحی» در «إلزام‏ الناصب، ج ۲، ص ۱۳۳» نیز با افتادگی‌ای گزارش شده است.

📚جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تُنِکابُنِی
✍🏻روش ما نوشتن 
واژه‎‌ها سره‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار است

✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۰۴ ، ۱۷:۲۴
Admin