بازۀ زمانی جهاد هاشمی چینی پس از خیزش وی و هنگام شهادتش
روایت شده است از هیثم ابن عبدالرّحمان، از کسی که برای وی حدیث گفت، از علی ابن ابیطالب-رضیالّاهعنه- که فرمود:
مردی پیش از مهدی از خاندان او در مشرق برمیشورد که شمشیر را هشت ماه بر دوشش میکَشَد، بسیار میکُشَد و تکهتکه میکند و سوی بیتالمقدس روی میآورد، ولی پس از مرگش به آنجا میرسد(۱).(۲)
مراد از «مردی پیش از مهدی از خاندان او در مشرق برمیشورد» رهبری از بنیهاشم است که جنبش خِیش را در استان سِینکِیانْگِ چین یا پیرامونش میآغازد، و با سپاهش به مُلْتان سپس خراسان میآید و در آنجا در ماه رمضان یا نزدیکش برمیخیزد.
شایان یادآوری است، از سخن امام علی-علیهالسّلام- در این حدیث و از سخن امام باقر-علیهالسّلام- در حدیثی دیگر برداشت میشود که هاشمی چینی و گروهی از همراهان و یارانش، پس از هشت ماه جهاد در راه خدا، در نبرد با سفیانی و سربازانش، هنگام آزادسازی بیت مقدّس، شهید میشوند، سپس با دعای امام مهدی-علیهالسّلام- زنده میشوند، و اگر آغاز این هشت ماه را از ماه رمضان یا نزدیک به آن بشماریم، پس بیگمان ما به ربیع الثانی میرسیم که گمان میرود ماه شهادت این مجاهدان باشد، و خداوند داناتر است.
نیز شایان یادآوری است، با نگاه به آنکه زمان آغاز قیام هاشمی چینی ماه رمضان ظهور امام مهدی(علیه السلام) می باشد، می توان به گونه ای تقریبی شهادت آن بزرگوار را در ماه ربیع دوم سال ظهور دانست.
بدان که تکه تکه کردن اندام کُشته (مُثْلَه) کاری حرام در اسلام است که پیامبر-صلّیالّاهعلیهوآله- از آن بازداشته است، مگر آنکه برای رویارویی تلافیجویانه باشد، چنانکه خداوند متعالی فرمود:
«پس هر کس بر شما ستم کند، بر او مانند ستمی که بر شما کرده است، ستم کنید»(۳).
بر کسی که در احادیث اسلامی بیانگر رویدادهای آخرالزّمان پژوهش میکند، پوشیده نمیماند که سفیانی و سپاهیانش بسیاری از مؤمنان و نامؤمنان را در شام و کوفه و مدینه و دیگر سرزمینها میکشند و اندام برخی از آنان را میبرند، پس هاشمی چینی و همراهانش با آنان با کشتار فراوان و بریدن بدنهایشان رویارویی میکنند.
-----------------------
۱. بر پایۀ آنچه برخی دوستان پژوهشگر و ادیب ما گفته است، معنای سخن «فلایبلغه حتّی یموت» آن نیست که «هاشمی میمیرد و هرگز به بیتالمقدس نمیرسد»، بلکه معنایش آن است که «هاشمی به بیتالمقدس میرسد، بیآنکه زنده باشد»؛ زیرا استثنا پس از نفی، سودرسان اثبات است.
۲. الفتن، ص ۲۲۲، الجزء ۵، ح ۸۷۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. قرآن کریم، سورۀ بقره، آیۀ ۱۹۴؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
📚جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تُنِکابُنِی
✍🏻روش ما نوشتن واژهها سرهنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار است
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman