آیات قرآن و مژده ظهور
ظهور حضرت حجت(عج) از اموری است که در اسلام نسبت به آنها به شدت تأکید شده و در حتمیت آن ذره ای شک و شبهه وجود ندارد. پیش از این گفتیم که در آیاتی نظیر آیة 55 سورة نور، خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است که فرمانروای زمین گردند و بر آن سیطره یابند.
سوره نور آیه 55
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِى الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِى ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِى لَا یُشْرِکُونَ بِى شَیْئاً وَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَسِقُونَ»
ترجمه
«خداوند به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادهاند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همان گونه که کسانى پیش از ایشان را جانشین کرد، و قطعاً دینى را که خداوند براى آنان پسندیده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترسشان امنیّت را جایگزین کند، تا (تنها) مرا بپرستند و چیزى را شریک من نکنند، و هر کس بعد از این، کفر ورزد پس آنان همان فاسقانند».
نکته ها
در روایات بسیارى از امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیهم السلام مىخوانیم: مصداق کامل این آیه، حکومت جهانى
حضرت مهدى علیه السلام است.(93) که خداوند وعده داده است در آن روز اهل ایمان بر جهان حکومت کنند.
در قرآن، بارها به حکومت نهایى صالحان تصریح شده است، از جمله:
سه مرتبه فرمود: «لیُظهِره على الدّین کلّه»(94) اسلام بر همهى ادیان پیروز خواهد شد.
در جاى دیگرى فرمود: «أنّ الارض یرثها عبادىَ الصالحون»(95) بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد.
و در جاى دیگر مىخوانیم: «والعاقبة للتّقوى»(96) یا «والعاقبة للمتّقین»(97)
مراد از جانشینى مؤمنان، یا جانشینى از خداست در زمین و یا جایگزینى از اقوام پیشین.
«قُرطبى» در تفسیر خود، دربارهى پیروزى کامل اسلام چند حدیث نقل مىکند و مىگوید: در زمین خانهاى نخواهد بود
مگر آن که اسلام در آن خانه وارد خواهد شد.
پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله در آخرین حج خود در مسیر برگشت از مکّه (روز هیجدهم ذىالحجه) در غدیر خم به فرمان خداوند، حضرت على علیه السلام را جانشین خود قرار داد، آیه نازل شد امروز من اسلام را به عنوان دین کامل براى شما پسندیدم؛ «رَضیتُ لکم الاسلام دیناً»(98) در این آیه نیز وعدهى خداوند پیروزى آن دینى است که پسندیده است؛ «دینهم الّذِى ارتضى لهم». بنابراین اسلامى که جهان را خواهد گرفت، اسلامِ غدیر خم است.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
منابع :
93)تفسیر نورالثقلین.
94)توبه، 33 ؛ فتح، 28 و صفّ، 9.
95)انبیاء، 105.
96)طه، 132.
97)اعراف، 128.
98)مائده، 3.
پیام ها :
1-اسلام، دین آیندهى جهان است. آیندهى تاریخ به سود مؤمنان و شکست سلطهى کافران است. «وعداللّه... لیمکننّ لهم دینهم»
2-به محرومان مؤمن، امید دهید تا فشار و سختىها، آنها را مأیوس نکند. «وعد اللّه الّذین آمنوا»
3-کلید و رمز لیاقت براى بدست گرفتن حکومت گستردهحقّ، تنها ایمان و عمل صالح است. «الّذین آمنوا و عملوا الصالحات» به کسانى که اهل ایمان و عمل باشند وعدهى پیروزى داده شده، نه به آنان که تنها اهل ایمان باشند.
4- دین، از سیاست جدا نیست، بلکه سیاست و حکومت براى حفظ دین است. «لیستخلفنّهم ... یعبدوننى»
5 -در تبلیغ و ارشاد مردم، براى باور کردن آنان، بیان نمونههایى از تاریخ گذشته مفید است. «کما استخلف الّذین من قبلهم»
6- پیروزى نهایى اهل حقّ، یک سنّت الهى است. «کما استخلف الّذین من قبلهم»
7-هدف از پیروزى و حکومت اهل ایمان، استقرار دین الهى در زمین و رسیدن به توحید و امنیّت کامل است. «لیمکّننّ لهم دینهم - لیبدلّنهم - لایشرکون»
8 -دست خدا را در تحولات تاریخ ببینیم. «وعداللّه ... لیمکّننّ لهم - لیبدلّنهم»
9-دین اسلام، تنها دین مورد رضایت الهى است. «دینهم الّذى ارتضى لهم»
10-امنیّت واقعى، در سایهى حکومت دین است. «ولیبدلّنّهم من بعد خوفهم أمنا»
11-امنیّت در جامعهى اسلامى، شرایط مناسبى براى عبادت فراهم مىسازد. «أمنا یعبدوننى» (هدف نهایى وعدههاى الهى، عبادت خالصانه خداوند است)
12-عبادت خدا، زمانى کامل است که هیچگونه شرکى در کنار آن نباشد. «یعبدوننى لایشرکون»
13-در حکومت صالحان نیز، گروهى انحراف خواهند داشت. «وعداللّه ... و من کفر بعد ذلک»