تذکر و بحثی پیرامون توقیت و نهی از تعیین وقت ظهور و احتکار در روایات اسلامی
توقیت: گاهی دیده شده است، برخی کسانی که به ظاهر در لباس روحانیّت میباشند، ولی کارشناس لغت عرب و احادیث اسلامی و مباحث مهدویّت و آخرالزّمان نیستند، بر ما خرده میگیرند که شما در فلان بحث و فلان بحث برای ظهور توقیت کردید؟!
پاسخ روشن ما این است که توقیت در زبان عرب از باب تفعیل و به معنای تعیین وقت دقیق است، و در هر حال، تعیینِ وقتِ نهیشده در روایات اسلامی آن است که کسی بگوید فلان سال و فلان ماه حتماً امام ظاهر میشود، ولی اگر کسی در محدودۀ روایات اسلامی روی اعدادی که در خد روایات آخرالزّمانی پیرامون زمان حوادث آمدهاند، سخنی بگوید و بحثی مطرح کند و تازه دقیق هم نگوید فلان سال و فلان ماه ظهور رخ میدهد و علاوه بر همۀ اینها یک «الله اعلم» نیز بگوید، تعیین وقت بسیار یا دقیق برای ظهور نیست، و نویسنده خُد از برخی علمای با سواد حوزه که کارشناس مباحث مهدویّت و آخرالزّمان نیز هستند، در این باره پرسیدم، فرمودند: مباحث احتمالی پیرامون زمان ظهور از مصادیق توقیت نیست!
در هر حال، یک سفارش دوستانه به طالبان علوم دینی بزرگوار و دانشجویان دانشگاهی عزیز میکنم در ایّام تحصیل دانش درس و بحثها را خوب دنبال کنید و نکات رشتۀ خیش را از کتابها و اساتید فن نیکو فرا بگیرید تا به وقتش اگر در بارۀ موضوعی نظری دادید و اشکالی کردید، سنجیده، مفید و کارشناسانه باشد، و همیشه این شعر را آویزۀ گوشتان کنید:
پالاندوزی به غایت خُد بهتر ز کلاهدوزی بد
هرچند اساتید بزرگواری که عضو کانال هستند شعر یادشده را شنیده و با مقصود شاعرش آشنا هستند، برای جوانانی که با اصطلاحات متعارف نزد قدما آشنایی ندارند، یادآور می شوم در گذشته که خرماشینی و کلاه کارخانهای رواج نداشت، پالاندوزی و کلاهدوزی دو شغل رایج جوامع بشری بودند، ولی از نظر کلاس و پرستیز کلاهدوزی نسبت به پالاندوزی جایگاه بالاتری نزد مردم داشت. شاعر این شعر میگوید اگر شما پالاندوز خوبی باشید بهتر است تا کلاه دوز بد!
احتکار: نکته دیگری که باید در این جا یادآور شوم، آن است که ما با توجّه به نگاه آخرالزّمانی به این روزگار و بهرهگیری از روایات اسلامی در بارۀ ذخیرۀ موادّ غذایی، هنگام فراوانی امکانات زندگی و مواد غذایی و ارزانتر بودن آنها در بازار، نه زمان کمبود و گرانی آنها، در کانال آخرالزّمان طیّ مقالهای نکاتی را در بارۀ اندوختن مایحتاج ضروری سال یا چندماه یادآور میشویم تا در وقت کمبود و گرانی در تهیّه آنها دچار مشکل نشوند، و بارها سودمندی این کار بر همگان روشن شده است، و جالب آن است که ما هنگام کمبود کالاها چنین اندوختنی را سفارش نکردهایم.
با این حال، برخی افراد، بدون آگاهی از شرایط اقتصادی کشور و بدون علم به روایات آخرالزّمانی، بر ما خرده میگیرند. شما خد همین روزها شاهد هستید که در جامعه ما گروهی حیوانات پست و خدانشناس درست هنگام نیاز مردم به ماسک برای گرفتارنشدن به بیماری کرونا و آنفلوانزا، میلیونها از آن را انبار و احتکار کردند تا به قیمت گران به مردم بفروشند، و اکنون مردم قم و دیگر شهرهای دیگر از دسترس به ماسک مناسب و ارزان محروماند. بنا بر این، اگر هنگام فراوانی و ارزانی این کالا میگفتیم چند عدد ماسک برای نیاز سال ذخیره کنید، سخن گزاف و خلاف شرعی نگفته بودیم، ضمن آنکه انسانهای شریف و دلسوز اگر هنگام نیاز شدید مردم به کالایی آن را از پیش اندوخته باشند، با جان و دل در اختیار نیازمندان میگذارند.
کانال آخرالزّمان