آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

این وبلاگ برای ارائۀ پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام) و رویدادهای آخرالزّمان است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی می باشند، و خوانندگان گرامی را از رویدادهایِ پیشِ رویِ جهان آگاه می سازند.

بایگانی

بنا بر روایات اسلامی و نوشتارهای زرتشتیان، افزایش بی‌دینی، پیمان‌شکنی، خیانت، دروغ، دزدی و طمع‌ورزی، در اندازه‌های خُرد تا کلان، میان مردم جهان، به‌ویژه مسلمانان و ایرانیان، از نشانه‌های نزدیک‌شدن ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) یا سوشیانت و زمینه‌سازان ظهورش، مانند حسنی گیلانی یا هوشیدر ماه، است!

اگر نیم‌نگاهی به حال مردم روزگار ما و قشرهای گوناگون جامعه از کِهین تا مِهین و زیرین تا زبرین بیندازید، می‌بینید همۀ آن‌چه در ادیان گذشته برای آخرالزّمان پیشگویی شده‌اند، روزبه‌روز در حال روی‌دادن و افزایش‌اند.
 
نمونۀ آشکار کارها و رفتارهای ناشایست یادشده، خیانت در ارث و میراث است که گاه پسر و عروسی ناصالح یا دختر و دامادی ناشایست با فریب پدر و مادر و بهره‌گیری از نادانی و حماقتشان، از حقّ دیگر وارثان می‌کاهند یا محرومشان می‌کنند، به گونه‌ای که می‌بینیم در ایران روز به روز اختلاف بر سر ارث رو به فزونی است.

از نمونه‌های دیگرش، فروش یک ملک به چند تن با چند فروشنامه و چندبار پول‌گرفتن است، و چنین کارها و کلاهبرداریهایی در کشورمان بسیار فراوان و رو به افزایش‌اند.

نیز می‌بینم بسیاری از تاجران در آغاز معامله برای خریدارانِ خُد بهای فروش کالایی را معیّن می‌کنند، ولی هنگامی که خریداران پول آن را آماده و برای خریدش اقدام می‌کنند، تاجران طمّاع نرخی گرانتر از پیش بر آن می‌گذارند تا جایی که خریداران ناچار به دادن بهایی بیشتر می‌شوند و یا از معامله صرفِ نظر می‌کنند که نمونه‌ای از این نرخهای شناور اجحاف‌آمیز را در فروش خُدروهای کارخانه‌های خدروسازی ایران شاهدیم، افزون بر گران‌فروشی و بی‌کیفیّتی کالاهایشان!

در صورت برخُرد با برخی خیانتها و کلاهبرداریها، به‌ویژه در ارث و میراث و غصب خانه و زمین از سوی غاصبان، به هیچ وجه از حقّ خُد نگذرید و آن را بر شخص غاصب و کلاهبردار حلال نکنید و به وی نبخشید، و اگر می‌توانید در کوتاه‌مدّت و با مخارجی اندک از راه قانونی پس بگیرید، چنین کنید، و در غیر این صورت، ضمن واگذارکردن حقّتان به خداوند قادری که سخت انتقام‌گیرنده است، صبر کنید تا به‌زودی روز ظهور امام مهدی(علیه‌ السّلام) و انتقام الاهی از ظالمان فرا برسد و به حقّتان دست یابید.

ناگفته نماند که اگر خیانت و کلاهبرداری در چیزهای حرام، مانند داراییهای غصبی و یا ربوی، روی دهد، به طور طبیعی نباید انتظار دادخاهی و حقرسی را در دوران فرمانروایی امام مهدی(علیه ‌السّلام) داشته باشید.

شایان یادآوری است، اگر حقّی که با زور یا نیرنگ از شما گرفته‌اند، خانه و زمینی معیّن است و شخص غاصب قصد فروش یا واگذاری آن را به دیگری دارد و یا کارش را انجام داده است، در اسرع وقت میان اقوام و بستگان و آشنایان و اهل آن آبادی غصبی‌بودنش را آشکارا بیان کنید و بگویید که کسی اقدام به خرید یا گرفتن آن نکند و اگر کسی چنین کند، مالی حرام را خریده و یا گرفته است و هر گونه تصرّفی در آن برایش حرام می‌باشد، و روزی ناچار می‌شود آن را به صاحبش برگرداند.

در این‌جا شایسته است به دو گزارش ارزشمند پیرامون باورها، رفتارها و کارهای بد مردم آخرالزّمان اشاره کنیم:

گزارش مسلمانان در بارۀ ویژگیهای مردم آخرالزّمان

نَزال ابن سَبْرَه گفته است که امیر مؤمنان علی ابن ابی طالب(علیه‎السّلام) برای ما سخنرانی کرد، و خداوند(عزّ و جلّ) را ستود و بر وی آفرین گفت و بر محمّد و خاندان او درود فرستاد، سپس ـسه بارـ فرمود:

بپرسید ای مردم از من پیش از آن که مرا نیابید. پس، صَعصَعه ابن صُوحان سوی او برخاست و گفت: ای امیر مؤمنان، دجّال کی برمی‌شورد؟ پس، علی(علیه‎السّلام) به او فرمود: بنشین که بی‌گمان، خداوند سخنت را شنید و دانست چه خاسته‌ای، سوگند به خدا که پرسش‌شونده از پرسشگر داناتر نیست، ولی برای آن، نشانه‎ها و چگونگیهایی‌اند که برخی در پی دیگری می‎آیند، مانند روبه‎روبودن کفش با کفش، و اگر بخاهی تو را از آنها آگاه کنم؟ گفت: بله ای امیر مؤمنان.

پس او(علیه‎السّلام) فرمود: به یاد بسپار که بی‎گمان، نشانۀ آن، هنگامی است که مردم نماز را بمیرانند، امانت را تباه کنند، دروغگویی را حلال دانند، ربا بخُرند؛ رشوه بگیرند، ساختمان را استوار بسازند، دین را به بهای دنیا بفروشند، کم‏خِرَدان را به کار گیرند، با زنها رایزنی کنند، رشتۀ خیشاوندی را بگسلند، از خاهشهای دل پیروی کنند، خونها را سبک شمارند، بردباریْ ناتوانی، و ستمْ گردن‏فرازی باشد، فرماندهانْ بدکاران، وزیرانْ ستمگران، سرپرستانِ گروهها خیانتگران، و عبادت‌پیشگانْ(۱) بیرون‌روندگان از دین باشند، گواهی بیهوده، بدکارگی، سخن ناروا، بزهکاری و سرکشی آشکار شوند، قرآنها آرایش، مسجدها آراسته و مناره‏ها دراز گردند، بَدها گرامی‌داشته، صفها شلوغ(۲) و دلها ناهماهنگ شوند، پیمانها شکسته و آن‌چه وعده داده شده است، نزدیک گردد، زنان، برای آزمندی بر دنیا، با شوهرانشان در دادوستد همدست شوند، بانگ بیرون‌روندگان از دین بلند شود و سخن ایشان شنیده شود، رهبر مردم پَست‏ترینشان باشد، از بدکار برای ترسیدن از بدی‌اش پرهیز شود، دروغگو راستگو، و خیانتکار امانتدار به شمار آید، کنیزان آوازخان و ابزارهای نوازندگیِ زدنی برگزیده شوند، آیندگان این مردم (مسلمانان) پیشینیانشان را نفرین کنند(۳)، زنان بر زینها سوار شوند، زنان مانند مردان و مردان مانند زنان شوند، گواهی‌دهنده، بی‏آن‌که از او بخاهند، و دیگری، برای انجام‌دادن پیمانی بی‏آن‌که حقّی را بشناسد، گواهی دهد، فقه برای جز دین آموخته گردد(۴)، کار این جهان را بر آن جهان برتری دهند، پوستهای میشها را بر دلهای گرگها بپوشند(۵) و دلهایشان از مردارها بدبوتر، و از «صَبِر»(۶) تلخترند؛ پس، در آن هنگام، پیشی گیرید، پیشی گیرید، سپس بشتابید، بشتابید، بهترین زیستگاهها در آن روز بیت‏ المَقْدِس است، و سوگند که بی‌گمان، بر مردم زمانی فرا‌می‌رسد که هر یک از آنان آرزو کند که وی از زیندگان آن‌جا باشد.(۷)
--------------------------------------------------------------- 

۱. واژۀ «القُرّاء» در متن عربی حدیث به معنای عبادت‌پیشگان و قرآن ‌خانان می‌باشد، و چنین می‌نماید که مراد از آن در این‌جا همان معنای اوّل است.
۲. مقصود آن است که صفهای مسلمانان در نماز جماعت شلوغ می‌شوند.
۳. مراد آن است که بَدانِ از مسلمانان در آخرالزّمان خوبانِ از مؤمنان در آغاز اسلام را نفرین می‌کنند!
۴. مقصود آن است که علوم دینی را برای رسیدن به سیم و زر (پول) می‌آموزند.
۵. مراد آن است که دورو و منافق می‌باشند. 
۶. شیرۀ گیاهی تلخ است که در سرزمینهای گرمسیر می‌روید و در طب به کار می‌رود.
۷. کمال الدین، ص ۳-۵۵۲، الجزء ۲، ب ۱۵، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

گزارش زرتشتیان در بارۀ ویژگیهای مردم آخرالزّمان

جهان بد و بَتَر و مردم را زندگانی دشوارتر و شرّ و فساد و دزدی و دروغ بیشتر بوَد.(۱)

بی‌دینی و بدی در جهان آید ... و جهان خاستار دین نباشد.(۲)

همۀ مردم آزپرست(۳) ناراست‏دین باشند.(۴)

بی‏وفایی در جهان بسیار شود.(۵)

برادر کوچک برادر بزرگ را زند و برای خاسته(۶) زور و ستم برگوید.(۷)
------------------------------------------------------------------

۱. جاماسپ‏نامۀ فارسی، ص ۳-۸۲، ف ۳، بند ۲.
۲. جاماسپ‏نامۀ فارسی، ص ۸۳، ف ۳، بند ۲.
۳. حریص، افزون‏طلب.
۴. زند بهمن‏یَسن، ص ۷، ف ۴، بند ۴۱.
۵. جاماسپ‏نامۀ فارسی، ص ۴، ف ۳، بند ۵.
 ۶. مال و دارایی.
۷. نجات‌بخشی در ادیان، ص ۶۱، گفتار ۱، بخ ۸، با نقل از: جاماسب‌نامه پهلوی، ف ۱، بند ۴.

پیامدهای تلخ پیمان‌شکنی

ابو جعفر [باقر](علیه‌السّلام) روایت کرده است که رسول خدا(صلّى‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) فرمود:

... پیمان خدا و پیمان رسولش را نشکسته‌اند، مگر آن‌که خداوند بر آنان دشمنانشان را چیره کند و برخی چیزهایی را که در دستانشان‌ است، بگیرند... .(۱)

ابو جعفر [باقر](علیه‌السّلام) فرموده است که در کتاب رسول خدا(صلّى‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) یافتیم:

... هر گاه پیمان را بشکنند، خداوند بر آنان دشمنشان را چیره می‌کند... .(۲)

پیامبر(صلّى‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) فرمود:

... هر گاه پیمان را بشکنند، خداوند آنان را گرفتار کشتن می‌کند... .(۳)


------------------------------------------------------------- 
۱. الکافی، ج ۴، ص ۱۱۹، کتاب الإیمان و الکفر، ب فی عقوبات المعاصی العاجلة، ح ۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۲. الکافی، ج ۴، ص ۲۰-۱۱۹، کتاب الإیمان و الکفر، ب فی عقوبات المعاصی العاجلة، ح ۲؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
۳. جامع الأخبار، ص ۵۰۹، ف ۱۴۱، ح ۳۱؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی
.

بازگردندان حقوق ستمدیدگان در دولت امام مهدی(علیه‌السّلام)

جعفر ابن سیّار شامی گفته است:

از بازگرداندن مهدی چیزهایی را که با ستم گرفته شده‌اند، کار به جایی می‌رسد که اگر زیر دندان انسانی چیزی باشد، آن را می‌کند تا برگرداندش.(۱)

چنین می‌نماید که این حدیث از سخنان پیامبر(صلّى‌الله‌علیه‌وآله) باشد، اگرچه جعفر ابن سیّار شامی آن‌ را به وی نسبت نداده است.
-----------------------------------------------------------------

۱. الفتن، ص ۲۴۹، الجزء ۵، ح ۹۷۱، ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته ‎های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان


گفتار فوق را به همۀ مظلومان دلسوخته ای که حقوق حلالشان در گذر سالیان به دست ستمگران غصب شده است، پیشکش می‌کنم تا مایۀ آرامش و تسکین خاطری باشد، و ستمگران را نیز با این بیت شعر حکیمانه که سعدی در گلستان آورده است، نصحیت می کنم:

حذر کن ز درد درونهای ریش 
که ریش درون عاقبت سرکند

به هم بر مکن تا توانی دلی 
که آهی جهانی به هم برکند
.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۹/۲۴
خادم گمنام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی