آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

این وبلاگ برای ارائۀ پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام) و رویدادهای آخرالزّمان است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی می باشند، و خوانندگان گرامی را از رویدادهایِ پیشِ رویِ جهان آگاه می سازند.

بایگانی

نقدی کوتاه بر کتاب یوم الخلاص

جمعه, ۲۳ آذر ۱۴۰۳، ۰۳:۴۵ ب.ظ

کتاب «یوم الخلاص» در بارۀ امام مهدی-علیه‌السّلام- و رویدادهای آخرالزّمان و به زبان عربی می‌باشد و نویسنده‌اش کامل سلیمان نویسندۀ شیعی لبنانی است. این کتاب در ایران دارای دو ترجمۀ فارسی یکی با نام «روزگار رهائی» از استاد علی اکبر مهدی پور و دیگری با نام «روز رهایی» از لطیف راشدی می‌باشد.

با بررسی دقیق کتاب یوم الخلاص ناگوارانه درمی‌یابیم که نویسنده‌اش در برخی موارد در متن احادیث دست برده است، و گاه دو و یا سه روایت را با هم تلفیق و دستکاری کرده و به صورت یک حدیث درآورده است. نیز روایاتی را نقل کرده است که در کتب پیشینیان یافت نمی‌شوند، و عجیبتر از همه آن است که برخی روایات دروغین و ساختگی را با ذکر آدرسهایی دروغین در این کتاب آورده است که وقتی انسان به منبع اصل و جلد و صفحۀ یادشده از سوی مؤلّف مراجعه می‌کند، آن حدیث را در آن جا نمی‌یابد!

موارد احادیث ساختگی و یا دستکاری‌شده در کتاب یوم الخلاص بسیار است، و برای نمونه یادآور می شویم: شیخ ابو الحسن نجفی مرندی که از مخالفان مشروطه بود، با تلفیقی نادرست از برخی احادیث و افزوده‌هایی نادرست از خِیش، حدیثی را پیرامون طهران جعل کرده و به مرحوم مجلسی در بحار الأنوار نسبت داده است بدون ذکر جلد و صفحه. شگفت‌تر آن است که کامل سلیمان همان حدیث جعلی و دروغین را بیش از پیش دستکاری و کم و زیاد کرد و برایش آدرسی دروغین از بحار الانوار با ذکر جلد و صفحه ارائه نمود تا خاننده باورش شود که آن حدیث در آن کتاب و آدرس وجود دارد، در حالی که چنین نیست.

شیخ ابوالحسن مرندی، در کتاب «نور الأنوار»، مجلّد سوم، فصل هشتم، صفحۀ ۸-۲۹۷، که در پایانۀ کتاب «مجمع النورین و ملتقی البحرین» و گویا در سال ۱۳۲۸هـ.ق، در تهران، چاپ شده، چنین آورده است: «قال العلّامة المجلسی(ره): قال المفضّل بن عمر: قال لی جعفر بن محمّد: یا مفضّل، أ تدری أینما وقعت الزوراء؟ قلت: الله و حجّته أعلم. فقال: اعلم یا مفضّل، أنّ فی حوالی الریّ جبلاً أسود تبنی فی ذیله بلدة تسمّی بالطهران، و هی دار الزوراء التی تکون قصورها کقصور الجنّة و نسوانها کالحور العین...».

ترجمۀ عبارات یادشده که از جنبه‌های ادب عربی دارای غلطهایی آشکار و برخی واژگان نادرست‌اند، این است:

«علّامۀ مجلسی -رحمت خدا بر او باد- گفت: مفضّل پسر عمر گفت: جعفر پسر محمّد به من فرمود: ای مفضّل، آیا می‌دانی زوراء کجا جای گرفته است؟ گفتم: خدا و حجّت او داناترند. پس فرمود: بدان ای مفضّل که پیرامون ری کوهی سیاه است که در دامنه‌اش شهری ساخته و تهران نامیده خاهد شد، و همان، دارالزورایی است که کاخهایش چون کاخهای بهشت و زنانش مانند حور عین می باشند...».

کامل سلیمان در یوم الخلاص ص ۳۹۸ آورده است: «ثمّ روی أنّه قال علیه‌السّلام فی مناسبة تحدّث فیها عن طهران: ... تصبح طهران قصورها کقصور الجنّة، و نسوانها کالحور العین، یتلبّسن بلباس الکفّار، و یتزیّین بزیّ الجبابرة، یرکبن السروج، و لایتمکّنّ لأزواجهنّ! و لاتکفی مکاسب الأزواج لهنّ! فرّوا منها إلى قلّة الجبال و من الجحر إلى الجحر کالثعلب بأشباله‌!!! (البحار، ج ۵۲، ص ۲۵۷، و بشارة الإسلام، ص ۱۳۱ إلى ص ۱۳۵ بتفصیل، و مصادر کثیرة غیرهما).

گفتنی است، پیامبر و اهل بیت گرامی‌اش-صلوات‌الّاه‌علیهم- از تهران کنونی با عنوان «الریّ» یا «وراء الریّ» و یا «الزوراء» یادکرده‌اند، و هر حدیثی که در آن واژۀ «طهران» آمده باشد، ساختگی و دروغ است.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

📚گزیده‌هایی از کتاب: جهان در آستانۀ ظهور؛ پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تَنْکابُنِی

✍🏻روش ما در نوشتن واژه ‎ها،‌ بر پایۀ درست‌نویسی و سازگاری نوشتار با گفتار و برخی نکته ‎های دیگر است.

✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی