بخش نخست: اشتباه شیخ علی کورانی پیرامون خراسانی و شعیب و ایرانی و دو تن بودنشان
شیخ علی کورانی در کتاب عصر الظهور مینویسد:
۱. «... جنبش ظهور امام مهدی-أرواحنافداه- ... ولی یاران ایرانیاش پس دولتشان مدّتی پیش از ظهورش بر پا میشود، و در جنگی دراز فرو میروند و در آن پیروز میشوند، سپس در میان آنان اندکی پیش از ظهورش-علیهالسّلام- دو تن پدیدار میشوند که آن دو سیّد خراسانی فرماندۀ سیاسی و شعیب ابن صالح فرماندۀ نظامیاند، و برای ایرانیان با فرماندهی آن دو نقشی برجسته در جنبش ظهورش-علیهالسّلام- است».(ص ۱۰)
۲. «ظهور خراسانی و شعیب در ایران: احادیث یادآوری میکنند که این دو تن از یاران مهدی-علیهالسّلام- هستند، و آن دو در ایران نزدیک ظهورش-علیهالسّلام- آشکار میشوند، و در جنبش ظهور مقدّسش شریکاند».(ص ۱۸۰)
۳. «... ولی شعیب ابن صالح ... برخی روایات یادآور میشوند که وی اهل سمرقند است که اکنون در اشغال روسیه است، و لاکن بیشتر روایات یادآور میشوند که او اهل ری است... ».(ص ۱۸۳)
خلاصۀ نوشتارهای آقای کورانی این است که خراسانی سیّد و رهبر قیام و شعیب فرماندۀ نظامی است و هر دو از یاران امام مهدی-علیهالسّلام- و ایرانی هستند و کمی پیش از ظهور در ایران پدیدار میشوند و بنا بر بیشتر روایات، شعیب اهل ری است!!!
چنین سخنان سراسر اشتباهی از جناب کورانی ماجرای قصّهگویی را به یاد میآورد که سر شنوندگان خُد را با داستانی خیالی و سراسر دروغ این گونه گرم کرده بود: «امامزاده یعقوب را، در سرزمین مصر، بالای درخت، شغال خُرد»! در آن حال شخصی وارد مجلس شد و گفت: «امامزاده نبود و پیامبرزاده بود. یعقوب نبود و یوسف بود. سرزمین مصر نبود و کنعان بود. بالای درخت نبود و ته چاه بود. شغال نبود و گرگ بود. گرگی هم نبود تا یوسف را بخُرَد»!
به جناب کورانی میگوییم: با بررسی دقیق روایات اسلامی در مییابیم که خراسانی و شعیب یک تن است و آن یک تن هم سیّد نیست و فرماندۀ نظامی قیام است، و از دل تالقانی میجوشد که در استان تخار افغانستان است، نه تالقان ایران، و بنا بر روایت، سمرقندی است، و جایگاه قیامش سمرقند در ازبکستان است، و تالقان و سمرقند هر دو از سرزمینهای خراسان و تقریباً نزدیک و روبهروی هم، یکی در پایین و دیگری در بالا در دو کشور همسایهاند، و افزون بر اینها، پرکاربردبودن نام شعیب در افغانستان و کوسهبودن بسیاری از مردم خراسان همه دلیل بر این است که شعیب آنجایی است، و حتّی یک روایت هم نداریم که شعیب اهل ری و ایرانی است!
هر حال برای من بسی شگفتیآور است که آقای کورانی با آنکه در کتاب عصر الظهور حدیث گنجهای خدا در تالقان را آورده و به اشتباه پنداشته که مراد از تالقان، تالقان ایران است نه افغانستان، و با آنکه دور از ذهن است که وی حدیث جوشیدن شعیب از دل تالقان را ندیده باشد، هرچند آن را در کتابش نیاورده است، چرا دستِکم در یک نتیجهگیریِ نادرست نگفته است: «شعیب اهل تالقان ایران است»!، مگر آنکه بگوییم وی تالقان را از سرزمینهای ری بر شمرده است، ولی باز هم اینکه بگوید: «بیشتر روایات یادآور میشوند که او اهل ری است»، خالی از اشکال نیست!
ناگفته نماند، جناب کورانی که سالها در محافل و مجالس واژۀ «سیّد خراسانی» را سر زبانها انداخته بود، سرانجام چند سال پیش به اشتباه خُد پی برد، و اعلان کرد: «حدیثی در بارۀ سیّد خراسانی و به عنوان سیّد خراسانی نداریم!» که فیلم آن نیز در دسترس است، ولی کتابش را اصلاح نکرد، و تا آخر عمرش هم ندانست که خراسانی و شعیب یکی است، و شعیب اهل ری نیست!
دلیل ما بر اینکه جناب کورانی نمیدانست شعیب همان خراسانی است، نوشتههای وی در کتاب عصر الظهور است:
«روایت شده است از امام رضا-علیهالسّلام- که به کسی که پنداشت او همان مهدی است، فرمود:
«پیش از این امر سفیانی و یمانی و مروانی و شعیب ابن صالحاند، پس چگونه میگوید این همان است»؛ البحار، ج ۵۲، ص ۲۳۳، ... و مراد از مروانی یادشده در روایت میتواند همان ابقع باشد یا اصلش همان خراسانی باشد که در آن از سوی نسخهنویسان تصحیف روی داده است. و روایت شده است از امام صادق-علیهالسّلام- که فرمود: «شورش سه تن: سفیانی و خراسانی و یمانی در یک سالی، یک ماهی و یک روزی است...»؛ البحار، ج ۵۲، ص ۲۱۰».(ص ۱۱۴)
مرحوم کورانی در این گفتار دچار اشتباهی بزرگ شده و از دو نکته غفلت ورزیده است: یکی آنکه شعیب در روایت امام رضا-علیهالسّلام- همان خراسانی در روایت امام صادق-علیهالسّلام- است، و هیچ تصحیف و اشتباهنویسیای روی نداده است، و دیگری آنکه بنا بر روایات اسلامی، مروانی و ابقع دو تناند: یکی اصهب مروانی که در جزیره و عراق برمیشورد و به شام نیز لشکر میکشد، و دیگری ابقع فهری که در مصر برمیخیزد و به شام نیز سپاه میفرستد!
گفتنی است، نویسنده -مدنی تنکابنی- نخستین کسی بود که بر پایۀ برخی پیشگوییها در سال ۱۳۹۲ آشکار ساخت که انقلاب ایران دارای سه رهبر هاشمتبار و سیّد میباشد و سرانجام باید منتظر پدیدارشدن حسنی گیلانی از شمال ایران و شعیب خراسانی از شمال افغانستان و هاشمی از غرب چین و حسینی یمانی از یمن باشیم. نیز نویسنده نخستین کسی بودم که گفتم، طبق روایات اسلامی، خراسانی همان شعیب ابن صالح تمیمی است و سیّد نمیباشد. یادم هست که در آن زمان، نویسندگان و گردانندگان کانالهای انحرافی در مباحث مهدویّت که نمیخاهند زیر بار روایات اسلامی و حرف حق بروند، و از سویی خد را از ارادتمندان جناب آقای کورانی نشان میدهند، بر سخنِ درستِ ما خرده گرفتند!
نیز شایان یادآوری است، حتّی در یک روایت نداریم که شعیب که همان خراسانی است، اهل ری است. بله یک روایت داریم که شعیب در ری شورش میکند، و این دلیل بر اهل ری (رازی) بودن شخصِ قیامگرِ در ری نیست. در بارۀ قیامگری که سیّد است و رهبر، بارها در نوشتههایم آوردهام که بر پایۀ چند روایت، این شخص همان هاشمی چینی است که جناب کورانی روایاتش را نادیده گرفته است!
----------------------------------------------------------------------------------
📚ایران- قم- سیّد سلیمان مدنی تنکابنی- ۱۴ مرداد ۱۴۰۴
✍🏻روش ما در نوشتن واژه ها سرهنویسی و سازگاری نوشتار با گفتار است
✔️کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman