آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

اللهم عجل لولیک الفرج

آخرالزمان (بررسی نشانه های ظهور)

این وبلاگ برای ارائۀ پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام) و رویدادهای آخرالزّمان است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی می باشند، و خوانندگان گرامی را از رویدادهایِ پیشِ رویِ جهان آگاه می سازند.

بایگانی

۱۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

از ویروس کرونا درسهایی بیاموزیم!

دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۴۱ ب.ظ

🔵هرچند بشر تا چیزی را تجربه نکند، درس نمی‌گیرد، و یکی از دانشمندان غربی نیز گفته است: «تجربه آموزگار بی‌رحمی است. اوّل نتیجه را می‌گوید و سپس درس را آغاز می‌کند»، تا همین‌جای کار نیز می‌توان از انتشار ویروس کرونا در چین و کشیده‌شدنش به ایران و دیگر کشورهای جهان درسهای فراوانی آموخت. 

🔺بشر نباید به قدرتهای ظاهری و پیشرفتهایش در علم و فن‌آوری بنازد. ببینید چینیها که به اوج شکوفایی علمی صنعتی خیش رسیده بودند، چگونه ناگهان با انتشار یک ویروس کوچک و مرگ و میری که در کشورشان به راه انداخت، دچار مشکلات بزرگ و خسارتهای فراوانی شدند، و کشورهای دیگر نیز از آسیب آن در امان نماندند، و چه بسا این بیماری در آینده به مشکلی فراگیر و خطرساز برای جهانیان تبدیل شود.
 
🔺هر خطری را می‌بایست در آغازش جدّی گرفت و به مقابله با آن پرداخت، نه آن‌که آن را به حال خُد رها و در باره‌اش پنهان‌کاری کرد تا کار از کار بگذرد و آسیبهایش فراوان شوند.

🔺 ارتباط با دشمنان خدا برای مسلمانان زیان‌آور است، و چنان‌که در طول سالیان دراز شاهد بوده‌ایم، ارتباط اقتصادی و سیاسی ما ایرانیان با چینیانِ دشمن خدا و دین چیزی جز هزینه‌های زیانبار و اقتصادی آسیب‌پذیر در پی نداشته است و اکنون نیز بیماری کرونای چینی گرفته‌ایم!

🔺آمدن بلا از چین به قم، خداناباوران و وهّابیان را وسوسه کرد که قم و قمیها را مسخره و ریشخند کنند، و مغرضانه و جاهلانه روایات اسلامی پیرامون دوربودن بلا از قم را زیر سؤال ببرند. یادتان باشد که هیچ وقت مردمی را که گرفتار بلایی شده اند، مسخره و ریشخند نکنید؛ زیرا ممکن است روزی خُدتان نیز به آن بلا دچار شوید. پیرامون دوربودن بلا از قم نیز به‌زودی توضیح خاهیم داد.

🔺انتشار ویروس کرونا در ایران و نیاز شدید مردم به ماسک و خُراکیهای تقویت‌کنندۀ سیستم ایمنی بدن، مانند زنجفیل و لیمو، تاجران زراندوز را فریفت که به فکر احتکار و گران‌کردن چنین کالاهایی بیفتند و قیمت آنها را چندین برابر افزایش دهند، غافل از آن‌که روزی ممکن است همین بیماری به سراغشان بیاید و با مرگشان آن‌چه اندوخته‌اند را به باد فنا دهد، و در مقابل برخی توانگران را تشویق کرد به خرید و تهیّۀ مایحتاج ضروری مردم چون ماسک و ... بپردازند و با اهدای آن به همنوعانشان قدم خیری بردارند و دلهایی را شاد کنند. همچنین کادرهای پزشکی درمانی را برانگیخت که با جان و دل و شبانه‌روزی در خدمت بیماران و گرفتاران باشند.
 
🔺انتشار ویروس کرونا و مرگ‌ومیری که در این سالهای آخرالزّمانی به راه انداخته است، هشدار و بیدارباشی برای بشر در آینده‌ای نه‌چندان دور که بیماریهایی کشنده‌تر از این گریبانگیرش می‌شود، و از هم‌اکنون می‌بایست خد را برای آن سالهای سخت احتمالی‌ آماده کند. نیز هشداری بود برای مذهبیها که روایات اسلامی پیرامون آخرالزّمانی، مانند فراوان‌شدن مرگ سفید با طاعون، را جدّی بگیرند، و به غیر مذهبیها نیز گوشزد کرد که آموزه‌های دینی را دروغ نپندارند.

🔺این روزها با آمدن ویروس کرونا از چین به ایران و بیشترین شیوعش در قم و گیلان، به‌ویژه رشت، سه نام چین و قم و گیلان یا رشت بر سر زبانها افتاد. اهل حروف بر این باورند که: «الأسماء تُنْزَل من السماء»؛ نامها از آسمان فرودآورده می‌شوند، و نیز شباهت نامها به هم و یا در کنار هم قرارگرفتن آنها نیز بی‌حکمت نیست. این نامها را در کنار هم به خاطر بسپارید تا در آینده یک بار دیگر و به گونه‌ای خُشایند زبانزد شموند. چین...قم... گیلان... 

شایان یادآوری است، هرچند تا کنون جز ضرر از چینیهای کافر همه‌چیزخار ندیده‌ایم، ولی شنیدنی اگر بدانید در سالی که ایرانیان چون دیگر مسلمانان دچار سختی و آشوب و جنگ می‌شوند و سفیانی شامی از دمشق بر کشورمان می‌تازد، از چینیان  ستمدیدۀ مسلمان گروهی با رهبری هاشمی چینی برمی‌شورند و به مُلتان و خراسان می‌آیند و از آن‌جا به کمک ایرانیان گرفتار می‌شتابتد و در ری به حسنی گیلانی می‌پیوندند که برای دادن پرچم به امام مهدی(علیه‌السّلام) در دیلمستان قیام می‌کند و از رشت به تهران و از آن‌جا به مشهد می‎‌روذ و همراه چینیان و خراسانیان و سیستانیان به قم می‌آیند و سرانجام به عراق می‌‌روند و رهسپار سرزمین شام برای آزادی قدس شریف می‌شوند. 
 .................................................

سید سلیمان مدنی تنکابنی 

کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۴۱
خادم گمنام

مرگ سرخ و مرگ سفید در آخرالزّمان

شنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۴۵ ب.ظ


سلیمان پسر خالد گفته است که شنیدم ابو عبدالله-صادق-(علیه‌‏السّلام) می‌فرمود:

پیشاپیش قائم دو مرگ‌اند: مرگی سرخ و مرگی سفید تا آن‌که از هر هفت تن پنج تن از میان بروند. مرگ سرخْ شمشیر، و مرگ سفیدْ طاعون است.(1)

گفتنی است، «شمشیر» به جنگها و «طاعون» به پخش‌شدن بیماریهای واگیر در میان مردم اشاره می‌کنند.
--------------------------------------------------------------
1. کمال الدین، ص 655، ب 57، ح 27؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۴۵
خادم گمنام

پیشبینیهایی نجومی و جفری برای زمستان 1398

جمعه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۳۳ ق.ظ

پیشتر در کانال آخرالزّمان آورده بودیم که سال 1398 سالی موّاج در ایران است .

هرچند سال 1398 سالی سرنوشت ساز و موّاج بوده و می‌باشد، شخصی می‌گفت: امسال در ایران سه موج داریم. یکی همین موج گران‌کردن بنزین و پیامدهای ناگوارش، موج دیگری در دی ماه، و موج سومی که از دو موج قبلی بزرگتر است، در اواخر بهمن ماه.1398/9/10   

با توجّه به آن‌که از چند روز قبل برخی خانندگان می پرسیدند که آیا موج سوم همین جریان شیوع بیماری کرونا در ایران که از آخر بهمن موجی را پدید آورد و نیز سیل پیشبینی‌شده برای این کشور در پی آن می‌باشد؟ و ما و خیلی از دوستان نیز گمان می‌بردیم که همان‌دو باشند، در این باره با دوستی که این پیشبینی را کرده بود، تماس گرفتم و از وی همین سؤال را کردم، جواب داد: آن چه من در موج سوم پیشبینی می‌کردم فراتر از این جریان بود، و ربطی به سیل و کرونا ندارد، و جریانی سرنوشت‌ساز می‌باشد که زمان آن عقب افتاده است!

ناگفته نماند که این دوست پژوهشگر ما هرچند منجّم و آسترولوژ نیست، با بررسی تقاویم نجومی و تشابه رویدادها و انطباق احکام نجومی یادشده در کتب پیشینیان بر آنها، گاه پیشبینیهایی می‌کند که ارزشمند و قابل تأمّل و شنیدنی‌اند. وی در 24 دی 1398 به من مطالبی گفت و پیام داد و نکاتی را مطرح کرد که آنها را نگاه داشته‌ام که امروز بخشی از آنها را منتشر می‌کنم، هرچند اکنون تاریخ رویدادهای نجومیشان گذشته است و پیامدهایشان در حال وقوع‌اند.

🔵مقارنۀ ماه و مشتری در برج جدی در 3 بهمن 1398: آفت‌رسیدن به اشراف و اکابر و اجتماع مردم حسب الحکم بالضّرورة.

توضیح از نویسنده: شاید آفت‌رسیدن به اشراف و اکابر همین ابتلای برخی از آنان در ایران به بیماری کرونا باشد. اجتماع مردم حسب الحکم بالضّرورة یعنی گردن‌آمدن مردم طبق فرمان و دستور از روی ناچاری در یک‌جا.

🔵مقارنۀ ماه و عطارد در برج دلو در 5 بهمن 1398: خوف عوام النّاس از اخبار هائله (ترس عموم مردم از خبرهای دهشت‌انگیز).

🔵نیز در محاسباتی جفری که در 22 دی 1398، در پرسش از حوادث ماههای دی و بهمن و اسفند 1398 در ایران، انجام شده بود، و با برخی دوستان در میان نهادیم، ولی در کانال آخرالزّمان آورده نشد، کلمات زیر به چشم می‌خُرَند: «فتد بِتَن گره(1)، بُهت، رنج، رسد جان لب، فوت، هَرَب (فرار با ترس)، رجب...»!

-----------------------------------------------------

1. مراد از «گره»، مشکل و بیماری است.

ایران-قم- سیّد سلیمان مدنی تنکابنی 1398/11/13

کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۸ ، ۰۰:۳۳
خادم گمنام

شیوع بیماری کرونا ویروس

جمعه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵ ق.ظ

آیا شیوع بیماری کروناویروس در ایران برنامه‌ای از پیش طرّاحی‌شده از سوی دولت آمریکا برای به تعطیلی‌کشاندن مراکز فرهنگی‌مذهبی و نابودی اقتصاد ایران بود یا رویدادی اتّفاقی و عذابی آخرالزّمانی برای مردم ایران؟!!!

  • اگر یادتان باشد دنالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در 18 اردیبهشت 1398 با پاره‌کردن برجام از این معاهده خارج گردید و  بارها خاستار بازگشت ایران به میز مذاکره‌ای تازه شد، و  مایک پمپئو، وزیر خارجۀ آن کشور، در آبان 1397 در مصاحبه با پایگاه خبری بی‌بی‌سی گفت: ایران باید به آمریکا گوش دهد، اگر آنها می‌خاهند که مردم غذا برای خُردن داشته باشند!
  • نیروهای نظامی ایران در 30 خرداد 1398 پهپاد آمریکایی را بر فراز خلیج فارس زدند!
  • وزیر امور خارجۀ اسرائیل در 4 مهر 1398 در سازمان ملل گفته بود: ما امروز باید رژیم ایران را متوقّف کنیم تا از جنگ فردا جلوگیری کنیم؛ به سران رژیم ایران به زبان خودشان می‌گویم: جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. نتیجۀ کار آخرش مشخّص می‌شود!
  • سردار قاسم سلیمانی فرماندۀ سپاه قدس ایران و همراهانش در 13 دی 1398 در بغداد با پهپاد نیروهای آمریکایی به دستور رئیس‌جمهوری آمریکا دنالد ترامپ ترور شد!
  • دونالد ترامپ در 15 دی 1398 در توئیتی آورده بود: در صورت حمله به آمریکاییها «ما ۵۲ سایت ایران را هدف قرار می‌دهیم، برخی از آنها در سطح بسیار بالا، و مهم برای ایران و فرهنگ ایران»! 
  • حملۀ موشکی سپاه در 18 دی 1398 به پایگاه آمریکایی عین الاسد در استان انبار عراق به انتقام ترور سردار سلیمانی و همراهانش.
  • استاد مصباح‌زادۀ کرمانی در تقوم نجومی سال 1398 برای جمادی الأُخری (7 بهمن تا 5 اسفند) توطئه کفار و کشف  استار... را پیشبینی کرد!
  • در پی پدیدارشدن بیماری کروناویروس در چین و گسترش آن در جهان، شیوع این بیماری در ایران، به‌ویژه شهر قم، پایتخت مذهبی ایران، به طور رسمی در ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد!
  • کمی پس از اعلان شیوع ویروس کرونا در ایران و آغاز آن از شهر مذهبی قم، همۀ جلسات و مراکز مذهبی و فرهنگی کشور، به‌ویژه مساجد، حسینیّه‌ها، حرم فاطمۀ معصومه و امام رضا(علیهماالسّلام)، حوزه‌های علمیّه و دانشگاهها، تعطیل یا نیمه‌تعطیل شدند و اقتصاد کشورمان آسیبهایی جدّی دید که این روند همچنان ادامه دارد!

با چیزهایی که یادآوری کردیم، و با توجّه به آن‌که برخی کارشناسان احتمال می‌دهند کرونا ویروس سلاح بیولوژیک و دست‌ساختۀ سازمان سیا و دولت آمریکا برای از پای‌درآوردن رقبا و مخالفانش، مانند چین، روسیه و ایران است، حال این پرسش به ذهن می‌رسد که آیا انتشار گستردۀ ویروس کرونا پس از چین در ایران و آغاز آن از شهر قم و به تعطیلی‌کشیده‌شدن مراکز فرهنگی، مذهبی ایرانیان و آسیب‌دیدن اقتصادشان همان توطئۀ کفّاری است که مصباح‌زادۀ منجّم پیشبینی کرده و همان تهدیدی است که ترامپ نوشته و مایک پمپئو گفته بود، یا تنها رویدادهایی ناگهانی و ناخاسته و آخرالزّمانی می‌باشند که شباهتی به تهدیدهای ترامپ و دولتمردانش دارد، و مراد ترامپ بمباران و موشکباران آن مراکز بود، و خداوند داناتر است!!!

ناگفته نماند، برخی کارشناسان نیز انتشار ویروس کرونا برای نخستین بار در چین و از آن‌جا به دیگر کشورهای جهان را برنامه‌ریزی دولت این کشور برای آسیب‌زدن به اروپا و آمریکا و برداشتن گامی نو سوی ابرقدرت‌شدن می‌دانند، و چین پس از این ماجرا سهام سقوط‌کرده و ارزان‌شدۀ شرکتهای اروپایی و آمریکاییِ سرمایه‌گذاری‌کرده در این کشور را خرید، و به‌زودی با تولید واکسن کروناویروس و فروش آن به جهانیان به ثروت هنگفتی دست خاهد یافت، و رسیدن این ویروس به ایران و شیوع آن در کشور تنها یک اتّفاق ناخاسته برای عدم قطع ارتباط ایرانیان با چینیان و اجرانکردن قرنطینه بود، و خداوند داناتر است!

نویسنده گفتار فوق را بر مبنای نظرات احتمالی کارشناسان نوشته‌ام، و در هر حال، این بیماری و مرگ‌و میر و ترس برآمده از آن را گرفتاری‌ای برآیند کارهای نادرست حاکمان روزگار و گناهان مردم این زمانه می‌دانم!

این روزها پرسشهای زیادی در بارۀ آیندۀ بیماری کرونا ویروس می شود، که باید عرض کنم طبق برخی محاسبات جفری این بیماری در همین ماه رجب خطرآفرین می باشد و امیدواریم با گرمتر شدن هوا کنترل شود. اگر خبر دیگری به دست ما رسید در کانال ارائه می دهیم ولی این را نیز خوب  است یادآور شویم که طاعون پیش از ظهور بیماری ای فراگیر از این است ...

......................................................................................

سیّد سلیمان مدنی تنکابنی-ایران- قم
15 اسفند 1398
کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۸ ، ۰۰:۲۵
خادم گمنام

از روایات اسلامی که دربارۀ قم آمده‌اند بهره‌گرفته می‌شود که قم در آخرالزّمان در سنجش با دیگر سرزمینها همواره از آسوده‌ترین سرزمینهای مسلمانان است، ولی هر گاه برخی جوانانش از پدرانشان نافرمانی کنند و برخی زیندگانش، از دانشمندان، بازرگانان و دیگر دسته‌های مردم، به برادران دینیشان خیانت ورزند، خداوند برخی گرفتاریها، مانند چیره‌شدن بسیارزورگویان، گرانی نرخها، پخش‌شدن بیماریها و مرگ ناگهانی، را بر آنان فرود می‌آورد، و در هر حالی، دچارشدن قمیها به این گرفتاریها سبکتر از دچارشدن مردم دیگر سرزمینها به آنهاست

از سویی دیگر، اندکی پیش از قیام امام مهدی(علیه‌السّلام) شکنجه‌های گوناگون، مانند فروبرده‌شدن زمین، سنگباران‌ از آسمان و یورش سپاه سفیانی، بر بسیاری از سرزمینهای اسلامی فرود می‌آیند، به‌ویژه مدینه، بغداد، بصره و ری (تهران)، و در آن زمان، قم و زیندگانش از آن شکنجه‌ها نگاه‌داشته‌ شده خاهند بود.

ابو جمیله مُفَضَّل پسر صالح از مردی روایت کرده است که ابو عبدالله-صادق-(علیه‌السلام) فرمود:

هر گاه آشوبها سرزمینها را فراگیرند، بر شما باد قــم و پیرامونش و دوردستهایش؛ پس بی‌گمان، گرفتاری از آن‌جا دورشده است.(1)

ابو عبدالله [ابن](2) فقیه هَمَدانی در کتاب البُلْدان گفته است:

بی‌گمان، ابو موسی اشعری روایت کرده است که وی از علی پسر ابو طالب(علیه‌السّلام) از آسوده‌ترین شهرها و بهترین جایگاهها هنگام فرودآمدن آشوبها و آشکارشدن شمشیر پرسید؟ فرمود: آسوده‌ترین جایگاهها در آن روز سرزمین جَبَل (کوهستان) است. پس، هر گاه خراسان آشفته شود، میان گرگانیها و تبرستانیها جنگ درگیرد و سیستان ویران شود، آسوده‌ترین جایگاهها در آن روز شهر قـــم است؛ آن، سرزمینی است که از آن‌جا بیرون می‌آیند یاورانِ بهترین مردم از پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ و عمو و عمّه... .(3)

سرزمین «جَبَل» (کوهستان) یا «جِبال» (کوهستانها) بخشهایی گسترده و کوهستانی از میانه‌ها تا غرب کشور ایران است، و شهرهایی بسیاری، مانند تهران، کرج، قزوین، زنجان، قم، کاشان، اسفهان، اراک، خرّم آباد، همدان، سنندج و کرمانشاه را در بر می‌گیرد، و «خراسان» سرزمینی پهناور در آسیای میانه است که از شمال شرقی ایران آغاز و تا مرزهای غربی چین و هند کشیده می‌شود، و اکنون بیشتر افقانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و بخشی از ایران و قرقیزستان را در بر می‌گیرد، و «گرگان» سرزمینی میان تبرستان و خراسان بود که اکنون استان گلستان در شمال شرقی ایران را در بر می‌گیرد، و «تبرستان» سرزمینی میان گرگان و گیلان بود که اکنون استان مازندران در شمال ایران را در بر می‌گیرد.(4)

سزاوار است در این‌جا اشاره شود که مراد از «آشکارشدن شمشیر»، به کار گرفته‌شدن جنگ‌افزارهای گوناگون در جنگهاست، آشفتگی خراسان از سخت‌شدن آشوبها و درگیریها در سرزمینهایش می‌باشد، و روی‌دادن جنگ میان گرگانیها و تبرستانیها یا برخاسته از ناسازگاریهای درونی میان گروههای سه‌گانه در حکومت جمهوری اسلامی ایران است و یا از گرایش تبرستانیها به حسنی گیلانی و ناسازگاری گرگانیها با این قیامگر سرچشمه می‌گیرد، و خداوند داناتر است.

از شگفتیهای سخن امام علی(علیه‌السّلام) این است که از آن بهره‌گرفته می‌شود کشور ایران در سنجش با دیگر کشورهای خاورمیانه در آخرالزّمان جزیرۀ آسودگی و آرامش خاهد بود، و آسودگی و آشتی در آن جای می‌گیرد، و این همان چیزی است که ما اکنون آن را آشکارا می‌بینیم، و جز این نیست که ناآرامی‌اش تنها کمی پیش از قیام امام مهدی(علیه‌السّلام) می‌باشد، و مقصود از «بهترین مردم از پدر و مادر...» در این حدیث، همین امام بزرگوار است.

از ابو مسلم عَبْدِی روایت شده است که ابو عبدالله صادق(علیه‌السّلام) فرمود:

خاک قــم پاکیزه است، و زیندگان قـم از ما و ما از آنانیم، بسیارزورگویی بدشان را نمی‌خاهد، مگر آن‌که کیفرش شتابان می‌گردد، تا هنگامی که به برادرانشان خیانت نکرده‌اند. پس، هر گاه آن کار را کنند، خداوند بسیارزورگویانِ بدی را بر ایشان چیره می‌کند. آگاه باشید که بی‌گمان، آنان یاوران قائم ما و خاهندگان حقّ مایند. سپس سرش را سوی آسمان بالا بُرد و فرمود: خدایا ایشان را از هر آشوبی نگاه‌دار و اینان را از هر نابودی‌ای رها کن.(5)

عبدالعظیم حسنی از اسحاق ناصح روایت کرده است که ابو حسن اوّل-موسی کاظم-(علیه‌السّلام) فرمود:

قـم آشیانۀ خاندان محمّد و پناهگاه شیعیانشان است، ولی به‌زودی گروهی از جوانانشان برای نافرمانی پدرانشان و سبک‌شمردن و ریشخندکردن بزرگانشان و پیرانشان نابود می‌شوند، و با آن‌همه، خداوند بدی دشمنان و هر بدی‌ای را از آنان دور می‌کند.(6)

شایان یادآوری است، هر گاه حال برخی جوانان در شهر دینی قم چنین باشد، پس، بسیاری از جوانانِ دیگر شهرهای ایران و جهان حالشان بهتر از آنان نخاهد بود، و پناه می‌بریم به خداوند از این حال!

روایت شده است از علی پسر محمّد عسکری، از پدرش، از نیایش امیر مؤمنان-علی-(علیه‌السّلام) که رسول خدا(صلّى‌الله‌علیه‌وآله) فرمود:

هنگامی که به آسمان چهارم گذر داده شدم، نگاه کردم به گنبدی از مروارید که برای آن چهار گوشه و چهار در بود، همه‌اش از پارچۀ ابریشمی زربافت سبز، گفتم: ای جبرائیل، این گنبدی که نیکوتر از آن را در آسمان چهارم ندیده‌ام چیست؟! گفت: دوست من محمّد، این نَمای شهری است که به آن «قم» گفته می‌شود، و در آن‌جا بندگان مؤمن خداوند گرد می‌آیند که چشم به راه محمّد و شفاعت وی برای رستاخیز و حسابرسی می‌شوند، و بر آنان اندوه، دلنگرانی، ناشادمانیها و ناخُشایندها می‌روند. [راوی](7) گفت: از علی پسر محمّدعسکری(علیه‌السّلام) پرسیدم: کی چشم به راه گشایش خاهند شد؟ فرمود: هنگامی که آب بر روی زمین چیره شود.(8)

سخن امام هادی(علیه‌السّلام): «هنگامی که آب بر روی زمین چیره شود» به بارش بارانهای سیل‌آسا و سرکشی آبها و فرورفتن بسیاری از سرزمینها در آب، کمی پیش از قیام امام مهدی(علیه‌السّلام)، اشاره می‌کند.
-------------------------------------------------------------------------------- 

1. بحار الأنوار، ج 57، ص 214، ب 36، ح 26، با نقل از: تاریخ قم؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
2. میان دو کروشه از افزوده‌های ما است.
3. بحار الأنوار، ج 57، ص 217، ب 36، ح 47، با نقل از: تاریخ قم؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. گفتنی است، این روایت در نسخۀ چاپی «کتاب البلدان» نزد ما با دگرگونی‌ای در برخی واژه‌ها و گزاره‌ها یافت می‌شود، و آن‌چه ما آورده‌ایم، بهتر و فراگیرتر است.
4. بهره‌گرفته‌شده از: برخی منابع.
5. بحار الأنوار، ج 57، ص 9-218، ب 36، ح 49، با نقل از: تاریخ قم؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
6. بحار الأنوار، ج 57، ص 214، ب 36، ح 31، با نقل از: تاریخ قم؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
7. میان دو کروشه از افزوده‌های ما است، و «راوی» همان ابو مُقاتِل دیلمی است، چنان‌که از کتاب «تاریخ قم، ص 269، ف 8،  ب 1، چاپ نخست، سال 1385 هـ.ش در قم» برمی‌آید. 
8. الاختصاص، ص 2-101، فی مدح مدینة قمّ؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

✔️ برگرفته از: جهان در آستانۀ ظهور، پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی
کانال آخرالزّمان

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۸ ، ۰۰:۱۷
خادم گمنام

تذکّری پیرامون نبرد قرقیسیا در آخرالزّمان

پنجشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۰۸:۵۸ ب.ظ

در برخی کانالها که نویسندگانشان نه کارشناس مباحث مهدویّ‌اند و نه آشنا با جغرافیای سرزمینها، مرتّب به محض درگیری نیروهای ترک و سوری در ادلب و شمال غرب سوریه، ادّعا می‌کنند که نبرد قرقیسیا به زودی روی می‌دهد! و یا در حال وقوع است!!! و با این اظهارات ناسنجیده و ناشیانه سبب سرگردانی خانندگان خِیش می‌شوند، در حالی که قرقیسیا از ادلب  دور است، و نبرد قرقیسیا در شهرک بصیره در شرق سوریه و غرب عراق، و میان چند دولت از جمله ترکها، غربیها، ایران و عراق و سفیانی، ظاهراً در دو سه نوبت نزدیک به هم، آن هم پس از شنیده‌شدن صدای آسمانی در 23 ماه رمضان سال ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) در می‌گیرد!!!

...............................................

کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۵۸
خادم گمنام

از برخی احادیث اسلامی بیانگر رویدادهای آخرالزّمان چنین برمی‌آید که خاورمیانه، به‌ویژه سرزمین مسلمانان، پیش از ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام)، گرفتار آشوبی دوازده‌ساله می‌شود که آغاز آن آشوب شام و پایانش نیز در آن‌جا خاهد بود.
 
بنا بر آن‌چه هویداست، آشوب شام همان «آشوب سوریه» است که گویا آغازش از بازی کودکان بود، و در شهر دَرْعا زبانه کشید، هنگامی که شماری از کودکان شعارهایی را بر زیان زمامداری سوریه در 22 ربیع اوّل 1432 برابر 26 فوریه 2011 بر دیوار مدرسه‌شان نوشتند و با دست نیروهای امنیّتی بازداشت شدند، و پس از آن، آشوب با دستان برخی گروههای تروریستی و پشتیبانی برخی دولتهای غربی، عربی و ترک، در سراسر سوریه و برخی بخشهای لبنان پخش شد، و پس از گذشتن نزدیک چهار سال از درنگش در آن دو کشور، در 10 شعبان 1435 برابر 9 ژوئن 2014 با دستان گروه داعش و بازماندگان حزب بعث، درون کشور عراق رفت، و آن همچنان که بود، پایدار می‌باشد، و گمانی نیست در این‌که آشوب یادشده پس از دوازده سال به درگیری میان گروه حسنی لبنانی، گروه اصهب مروانی، گروه ابقع فهری و گروه سفیانی شامی کشیده می‌شود، و با قیام امام مهدی(علیه‌السّلام) پایان می‌یابد، و خداوند داناتر است.

ابن مُسَیِّب گفته است:

در شام آشوبی خاهد بود که گویا آغازش بازی کودکان است. از سویی بالا می‌آید و از سویی آرام می‌شود، و پایان نمی‌یابد تا آن‌که فریادگری فریاد زند: بی‌گمان، فرمانده آن کس است.(1)

نیز ابن مُسَیِّب گفته است:

در شام آشوبی خاهد بود که گویا آغازش بازی کودکان است. سپس کار مردم بر چیزی استوار نمی‌شود و برای آنان گردآمدگانی نخاهند بود تا آن‌که فریادگری از آسمان فریاد زند: بر شما باد آن کس، و پنجۀ دستی برآید که اشاره می‌کند.(2)

چنین می‌نماید که این دو روایت از سخنان پیامبر(صلّى‌الله‌علیه‌وآله) باشند، اگرچه سعید تابعی پسر مسیّب آن‌دو را به وی نسبت نداده است.

بدان که در ماه محرّم سال قیام قائم(علیه‌السّلام)، جبرائیل(علیه‌السّلام) از آسمان بانگ می‌زند که مهدی فرماندۀ مردم است، و پنجۀ دستی آویزان در هوا آشکار می‌شود که سوی وی اشاره می‌کند.

از ابو هُرَیْرَه روایت شده است که رسول خدا(صلّى‌الله‌علیه‌وسلّم) فرمود:

پس از من چهار آشوب سوی شما می‌آیند: نخستین آنها در آن خونها حلال دانسته می‌شوند، دومین آنها در آن خونها و داراییها حلال دانسته می‌شوند، سومین آنها در آن خونها، داراییها و شرمگاهها حلال دانسته می‌شوند، و چهارمین، ناشنوا، کور و فراگیر است که مانند جنبش موج در دریا می‌جنبد تا آن‌که کسی از مردم از آن پناهگاهی نمی‌یابد، و خانه‌ای از عربها و ناعربها نمی‌ماند، مگر آن‌که آن را از خاری و ترس پُر کند، در شام می‌گردد، عراق را می‌پوشاند و جزیره را با دست و پایش می‌کوبد، و گروه مردمان (مسلمانان) در آن، چون مالیده‌شدن چرم، مالیده می‌شوند، گرفتاری در آن سخت می‌شود، به گونه‌ای که کار نیکو در آن زشت دانسته، و کار زشت در آن نیکو شناخته گردد، کسی از مردم نمی‌تواند در آن بگوید: نه نه. سپس آن را از سویی نمی‌دوزند، مگر آن‌که از سویی دیگر بشکافد، مرد در آن صبح می‌کند، در حالی که مؤمن است و شب می‌کند در حالی که کافر است، و رهایی نمی‌یابد در آن، مگر کسی که مانند دعای فرورفته در دریا دعا کند، آن آشوب دوازده سال پایدار می‌ماند، از میان می‌رود هنگامی که از میان می‌رود، در حالی که بی‌گمان، فرات از کوهی از تلا پرده برداشته است؛ پس، بر سر آن کارزار می‌کنند تا آن‌که از هر نه تن هفت تن کشته شوند.(3)

شایان یادآوری است که این روایت در کتاب الفتن دو بخش شده بود، و ما دو بخش را برای فراگیرشدن بهره‌اش، به هم پیوند دادیم و روایت را بر گونۀ یگانه و درستش در این‌جا آوردیم.
«عِراق» بخش جنوبی سرزمینهای میان دو رود دِجْلَه و فُرات و پیرامون آن‌دو است که از سامَرّا بر کنارۀ خاوری دجله و هِیْت بر کنارۀ باختری فرات آغاز می‌شود و تا آبادان در جنوب غربی ایران و پایانۀ بَصْرَه در شمال کویت کشیده می‌شود.(4)

«جَزِیرَه» بخش شمالی سرزمینهای میان دو رود دِجْلَه و فُرات است که از جزیرۀ ابن عُمَر، نَصِیبِین، مارِدِین، دِیار بَکْر، حَرّان و شانْلِی اُورْفا در جنوب شرقی ترکیه آغاز می شود و به قامِشْلِی، حَسَکه، رأسُ الْعَیْن، عَیْن العَرَب، رَقَّه و بُصَیْرَه در شمال شرقی، شمال و شرق سوریه می رسد و تا درون کشور عراق، از مَوْصِل بر کنارۀ خاوری دجله تا تَکْرِیت بر کنارۀ باختری دجله و حَدِیثَه بر کنارۀ خاوری فرات، کشیده می‌شود.(5)
------------------------------------------------------------ 

1. المصنّف، ج 11، ص 361، ح 20746؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
2. الفتن، ص 236، الجزء 5، ح 929؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
3. الفتن، ص 31، الجزء 1، ح 87 و الفتن، ص 159، الجزء 3، دنبالۀ ح 651؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.
4. بهره‌گرفته‌شده از: برخی منابع.
5. بهره‌گرفته‌شده از: برخی منابع.

✔️ برگرفته از: جهان در آستانۀ ظهور، پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی
کانال آخرالزّمان
@joinchatakheruzzaman

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۹۸ ، ۱۰:۱۱
خادم گمنام

توقیت: گاهی دیده شده است، برخی کسانی که به ظاهر در لباس روحانیّت می‌باشند، ولی کارشناس لغت عرب و احادیث اسلامی و مباحث مهدویّت و آخرالزّمان نیستند، بر ما خرده می‌گیرند که شما در فلان بحث و فلان بحث برای ظهور توقیت کردید؟!

پاسخ روشن ما این است که توقیت در زبان عرب از باب تفعیل و به معنای تعیین وقت دقیق است، و در هر حال، تعیینِ وقتِ نهی‌شده در روایات اسلامی آن است که کسی بگوید فلان سال و فلان ماه حتماً امام ظاهر می‌شود، ولی اگر کسی در محدودۀ روایات اسلامی روی اعدادی که در خد روایات آخرالزّمانی پیرامون زمان حوادث آمده‌اند، سخنی بگوید و بحثی مطرح کند و تازه دقیق هم نگوید فلان سال و فلان ماه ظهور رخ می‌دهد و علاوه بر همۀ اینها یک «الله اعلم» نیز بگوید، تعیین وقت بسیار یا دقیق برای ظهور نیست، و نویسنده خُد از برخی علمای با سواد حوزه که کارشناس مباحث مهدویّت و آخرالزّمان نیز هستند، در این باره پرسیدم، فرمودند: مباحث احتمالی پیرامون زمان ظهور از مصادیق توقیت نیست!

در هر حال، یک سفارش دوستانه به طالبان علوم دینی بزرگوار و دانشجویان دانشگاهی عزیز می‌کنم در ایّام تحصیل دانش درس و بحثها را خوب دنبال کنید و نکات رشتۀ خیش را از کتابها و اساتید فن نیکو فرا بگیرید تا به وقتش اگر در بارۀ موضوعی نظری دادید و اشکالی کردید، سنجیده، مفید و کارشناسانه باشد، و همیشه این شعر را آویزۀ گوشتان کنید:

 پالان‌دوزی به غایت خُد            بهتر ز کلاه‌دوزی بد 

هرچند اساتید بزرگواری که عضو کانال هستند شعر یادشده را شنیده و با مقصود شاعرش آشنا هستند، برای جوانانی که با اصطلاحات متعارف نزد قدما آشنایی ندارند، یادآور می شوم در گذشته که خرماشینی و کلاه کارخانه‌ای رواج نداشت، پالان‌دوزی و کلاه‌دوزی دو شغل رایج جوامع بشری بودند، ولی از نظر کلاس و پرستیز کلاه‌دوزی نسبت به پالان‌دوزی جایگاه بالاتری نزد مردم داشت. شاعر این شعر می‌گوید اگر شما پالان‌دوز خوبی باشید بهتر است تا کلاه دوز بد!

احتکار: نکته دیگری که باید در این جا یادآور شوم، آن است که ما با توجّه به نگاه آخرالزّمانی به این روزگار و بهره‌گیری از روایات اسلامی در بارۀ ذخیرۀ موادّ غذایی، هنگام فراوانی امکانات زندگی و مواد غذایی و ارزانتر بودن آنها در بازار، نه زمان کمبود و گرانی آنها، در کانال آخرالزّمان طیّ مقاله‌ای نکاتی را در بارۀ اندوختن مایحتاج ضروری سال یا چندماه یادآور می‌شویم تا در وقت کمبود و گرانی در تهیّه آنها دچار مشکل نشوند، و بارها سودمندی این کار بر همگان روشن شده است، و جالب آن است که ما هنگام کمبود کالاها چنین اندوختنی را سفارش نکرده‌ایم.

با این حال، برخی افراد، بدون آگاهی از شرایط اقتصادی کشور و بدون علم به روایات آخرالزّمانی، بر ما خرده می‌گیرند. شما خد همین روزها شاهد هستید که در جامعه ما گروهی حیوانات پست و خدانشناس درست هنگام نیاز مردم به ماسک برای گرفتارنشدن به بیماری کرونا و آنفلوانزا، میلیونها از آن را انبار و احتکار کردند تا به قیمت گران به مردم بفروشند، و اکنون مردم قم و دیگر شهرهای دیگر از دسترس به ماسک مناسب و ارزان محروم‌اند. بنا بر این، اگر هنگام فراوانی و ارزانی این کالا می‌گفتیم چند عدد ماسک برای نیاز سال ذخیره کنید، سخن گزاف و خلاف شرعی نگفته بودیم، ضمن آن‌که انسانهای شریف و دلسوز اگر هنگام نیاز شدید مردم به کالایی آن را از پیش اندوخته باشند، با جان و دل در اختیار نیازمندان می‌گذارند.

کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۹۸ ، ۱۰:۰۶
خادم گمنام

از اَعْلَم اَزْدِی روایت شده است که امیر مؤمنان-علی-(علیه‌السّلام) فرمود:

پیشِ رویِ قائم مرگی سرخ و مرگی سپید و ملخی بهنگام و ملخی نابهنگام که مانند خون سرخ است، خاهند بود. پس، مرگ سرخ با شمشیر، و مرگ سپید با طاعون(1) است.(2)

 

از کعب روایت شده که گفت:

در کتابها می‌یابیم که زمین همه‌اش ویران می‌شود ... ولی کرمان و اسفهان و فارس، پس، ملخ و از راستی‌ برگشتن پادشاه نابودشان می‌کنند... .(3)

چنین می‌نماید که این روایت از سخنان پیامبر(صلّى‌الله‌علیه‌وآله) باشد، اگرچه کعب الاحبار تابعی آن را به وی نسبت نداده است.
————————————————————— 

1. در همۀ نسخه‌های چاپی الغیبة نزد ما، در نوشتار عربی حدیث، در این‌جا «فالطاعون» یافت می‌شود که به «فبالطاعون» اصلاح و ترجمه گردید.
2. الغیبة، نعمانی، ص 286، ب 14، ح 61؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی. 
3. کتاب البلدان، ص 5-524، القول فی همذان؛ ترجمۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی.

✔️ برگرفته از: جهان در آستانۀ ظهور، پژوهش و نوشتۀ سیّد سلیمان مدنی تنکابنی
کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ اسفند ۹۸ ، ۱۰:۰۳
خادم گمنام

🔺رویدادهای شمال غرب سوریه و درگیری نیروهای ترک با عربهای سوری و دیگر متّحدانشان ربطی به شورش سفیانی در ماه رجب و حوادث نزدیک ظهور ندارد. اردوقان حاکمی ترک و از سرزمین ترکها در شمال سوریه و سفیانی عربی بیابانی از جنوب دمشق است. ترکهای ترکیه مانند اردوقان با عربهای سوریه مانند سفیانی کارد و پنیرند و میان ترک و عرب دشمنی است، و سفیانی پس از چیره‌شدن بر دمشق، سوی جزیره در شمال و شرق سوریه می‌رود، و در روایات اسلامی آمده است: «السفیانیّ ... یقاتل الترک و الروم بقرقیسیا»؛ یعنی: سفیانی ... با ترکان (ترکهای ترکیه) و رومیان (نیروهای اروپایی و آمریکایی) در قرقیسیا می‌جنگد.

🔺همچنین، درگیری کنونی در منطقۀ ادلبِ سوریه، از نظر مکانی و از نظر زمانی هیچ ارتباطی با درگیری ترک و روم و عرب در قرقیسیا ندارد. ادلب در شمال غرب سوریه و ربطی به سرزمین جزیره در کنار فرات ندارد، و زمان کنونی ما جزو سالهای پیش از ظهور است ان شاء الله، ولی قرقیسیا در منطقۀ جزیره و در کنار فرات و در شرق سوریه و غرب عراق واقع است، و طبق روایات اسلامی،  پس از دوازده سال فتنه در سرزمین شام، در پی شورش سفیانی در رجب و رسیدن نیروهای شورشی آفریقایی از لیبی به دمشق و چیره‌شدن سفیانی بر این شهر و شنیده‌شدن صیحۀ آسمانی، نبرد قرقیسیا که نبردی نابودگر است، روی می‌دهد، و تقریباً سه ماه پس از آن ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) خاهد بود.

این نوشته بر پایه روایات اسلامی تنظیم شده است، و منابع آن بخشی در مقالات قبلی کانال موجود است، و بخشی دیگر در آینده ارائه خاهد شد. این‌جا به دلیل رعایت اختصار، از ذکر منابع چشم پوشیدیم.

................................

کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۵۵
خادم گمنام

خانندگان گرامی، بر پایۀ پژوهش مفصّلی که در روایات اسلامی بیانگر رویدادهای آخر الزّمان انجام داده ایم، یمانی موعود جوانی از نسل امام حسین(علیه السّلام) می باشد که پس از چیره شدن پادشاه چشم فروهشته و ستمگر یمن بر این کشور به ویژه صنعا- که ظاهراً همین منصور هادی است-، در ماه رجب سال ظهور امام مهدی(علیه السلام)، همزمان با قیام شعیب خراسانی در سمرقند و قیام سفیانی شامی در وادی یابس در جنوب دمشق، در یمن قیام می کند.

بنا بر این، یمانی موعود بر عبدالملک حوثی رهبر شورشیان زیدی در یمن منطبق نیست؛ زیرا حوثیها از سادات حسنی می باشند و قیامشان قبل از رجب سال ظهور انجام گرفته است!!!

نیز منطبق بر احمد اسماعیل همبوشی بصری نیست؛ زیرا این شخص اصلا سیّد نیست و جوان نیست و اهل بصره می باشد نه یمن!!!!

در هر حال، هر وقت دیدید که شخصی در گفتار و نوشتارش یمانی را جز آن که ما در دو سه خط معرّفی کردیم، معرّفی کرد، بدانید که یا جاهل است و ناکارشناس، و یا شیّاد و دروغگو!!!

در آینده در مقاله «یمن در آخر الزّمان» به گونه ای مفصّل در بارۀ یمانی موعود بحث خاهیم کرد تا هیچ شکّ و شبه ای برای کسی باقی نماند. قیامگران بر حق مثل یمانی و قیامگران نا بر حق مانند سفیانی نشانه هایی دارند که هیچ شیّاد کذّابی نمی تواند خد را جای آنها به مردم معرّفی کند و مدّعی آنان شود. 

 سیّد سلیمان مدنی تنکابنی-ایران- قم https://t.me/joinchatakheruzzaman

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۹۸ ، ۱۸:۰۷
خادم گمنام

هنوز زمان قیام یمانی موعود فرا نرسیده است!

شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۰۶:۰۵ ب.ظ

حوثیها همان گونه که آقای شیخ علی کورانی لبنانی، نویسنده کتاب عصر ظهور، یادآور شده است، ربطی به یمانی موعود ندارند، و اگر دیدید در یمن شکست خردند، فکر نکنید یمانی موعود شکست خرده است. زیرا قیامگران بر حق پیش از ظهور، همزمان با قیام سفیانی در رجب و یا پس از وی قیام می کنند. حوثیها از نسل امام حسن(علیه السّلام) و زیدی مذهب اند و اعتقادی به امامت امام دوازدهم ندارند، ولی یمانی موعود سیّدی حسینی از تبار زید ابن علی(علیه السّلام) و باورمند به امامت امام مهدی(علیه السّلام) می باشد و هنوز وقت آشکارشدنش در یمن فرا نرسیده است و پس از چیره شدن پادشاه چشم فروهشتۀ یمن بر این کشور که گویا همین عبدربّه منصور هادی است، قیام می کند، و پرچمش که سفید است و هدایتگرترین پرچمها سوی حق (امام مهدی علیه السلام) می باشد، در همان سال ظهور برافراشته می شود. 

با این حال، برخی کسانی که ملتزم به روایات اسلامی نیستند به دروغ احمد اسماعیل همبوشی بصری ناسیّد را احمد الحسن نامیده و او را همان یمانی موعود معرّفی می کنند!

نیز برخی دیگر، عبد الملک حوثی را که از سادات حسنی است، یمانی موعود جا می زنند، و یادمان نرفته است که همفکرانشان در چند سال قبل، سیّد حسین حوثی مقتول به دست سربازان علی عبدالله را همان یمانی موعود می دانستند!

خلاصه هر کس از این گروهها به گونه ای در تحریف مباحث مهدویّت می کوشد، ولی خدا را شکر با وجود روایات ارزشمند بسیار در هر باب، راه بر دروغگویان و دغلبازان بسته است و تا رجب پیش از ظهور فرا نرسد، دعوت قیامگران پذیرفته نیست.

 سیّد سلیمان مدنی تنکابنی-ایران- قم

https://t.me/joinchatakheruzzaman

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۹۸ ، ۱۸:۰۵
خادم گمنام

برخی خانندگان بر ما خُرده می‌گیرند که چرا گاه از راویان ضعیفی چون ابوهریره و کعب الاحبار که متّهم به دروغگویی‌اند، حدیث نقل می‌کنیم؟!

در پاسخ به خُرده‌گیری و پرسش این خانندگان، باید عرض کنم که مبنای بنده در نقل احادیث اسلامی، مانند برخی محدّثان و راویان و کارشناسان حدیث، درستی و قوّت متن روایات است، نه وثاقت راویان آنها. بنده با درایه و رجال و حدیث آشنایی کافی دارم و نزد دانشمندان این علوم شاگردی کرده‌ام، ولی هر گاه احساس کنم هر حدیثی که متنی قوی و درست دارد و با روایات راویان معتبر تأیید می‌شود و مخالفتی نیز با قرآن کریم و عقل ندارد، آن را از منابع شیعیان یا سنّیان نقل می‌کنم؛ چنان‌که امام علی(علیه‌السّلام) فرموده است: «به آن‌چه گفته شده است، بنگر و به کسی که گفته است، نگاه نکن». نیز از آن بزرگوار روایت شده است: «حکمت گمشدۀ مؤمن است؛ پس، حکمت را بگیر، هرچند از منافقان باشد».

هرچند برخی عالمان سنّی و نیز علمای شیعه ابوهریره را متّهم به جعل حدیث برای معاویه و دیگران کرده‌اند، هیچ محدّثی نمی‌تواند ادّعا کند که ابو هریره یا هر راوی دیگری مانند وی، همۀ احادیثش دروغ و ساختگی‌اند، و خردمندان نیز بر این باورند که هر دروغگویی همیشه دروغ نمی‌گوید و همۀ سخنانش دروغ نیست. بله، طبق آیۀ شریفۀ قرآنی: «اگر فاسقی خبری آورد، پس، روشن‌سازی کنید»، در بارۀ اخبار روایان دروغگو یا متّهم به دروغگویی بیشتر بررسی می‌کنیم تا از درستی آنها مطمئن شویم. در هر حال، کارشناسان حدیث اگر عالم به مبانی دینی و برخُردار از دانش روایی فراوان باشند، به‌خوبی می‌توانند سَرِه را از ناسره جدا کنند و دروغهای راوی را از راستهایش بشناسند.

سالها پیش، در قم از دانشمند محقّق و فقیه معروف آیت‌الله سیّد موسی شبیری زنجانی پرسیدم: گاهی از راویان ضعیفی چون ابو هریره که متّهم به کذب هستند(1)، حدیث نقل می‌کنیم، البتّه احادیثی را که متن آنها قوّت دارد و احساس می‌کنیم معارض هم ندارند، نظر شما چیست؟ و ایشان فرمود: اشکالی ندارد، و کسی هم ادّعا نکرده است که همۀ احادیث ابوهریره کذب و موضوع (ساختگی) است.

در پایان این نکته را نیز خوب است یادآور شویم که با تنگ‌نظری  و دانش‌اندک و نقل روایات واردشده از طریق کتابهای یک مذهب، نمی‌توان وارد مباحث گسترده و جهانی آخرالزّمان، مهدویّت و منجی‌گرایی شد که اختصاص به مذهبی خاص ندارند و همۀ ادیان آسمانی و گروههای مذهبی و نیز برخی آیینهای زمینی نیز به آنها پرداخته‌اند، و به همین دلیل پیشتر گفته‌ایم:

«کانال «آخرالزّمان» پایگاهی اینترنتی برای بررسی راهبردی رویدادهای آخرالزّمان و پیشگوییهای گوناگون در بارۀ نشانه‌های ظهور امام مهدی(علیه‌السّلام) است که بیشتر آنها برگرفته از کتابهای زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان، به ویژه آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، علم نجوم و جَفْر می‌باشند، و خانندگان گرامی را از رویدادهای پیشِ رویِ جهان آگاه می‌سازند».

............................................................................................

سیّد سلیمان مدنی تنکابنی-ایران- قم

کانال آخرالزّمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۹۸ ، ۰۰:۳۹
خادم گمنام